Scheefgroei tussen winst en werkenden

Wat is er aan de hand?

We zien een scheefgroei tussen winst en werkenden: bedrijven doen het goed en mensen met vermogen zien hun rijkdom toenemen. Ondertussen komen hardwerkende mensen maar moeizaam vooruit. Hoe komt dat?

1. Winsten groeien harder dan lonen

De afgelopen 10 jaar zijn de winsten van bedrijven sneller gestegen dan de totale beloning van werknemers. Van al het geld dat er binnen de economie verdiend wordt gaat een deel naar loon van werknemers en een deel naar bedrijven en mensen die bedrijven bezitten. De afgelopen 10 jaar is deze verdeling schever geworden. Terwijl de totale beloning van werkenden met 27,4% toenam, namen de winsten met meer dan 65% toe. Hierbij worden hoge beloningen, die over het algemeen in absolute zin veel meer groeien dan lagere en middeninkomens ook meegeteld. De kans is dus groot dat jij, als je niet een topinkomen hebt, niet veel van deze inkomensgroei gezien hebt.

Bron: Nationale Rekeningen 2020

2.  We werken steeds meer, maar verdienen steeds minder

Dat de totale beloning van werkenden wel toenam kwam bovendien niet omdat de lonen hard stegen: we zijn in Nederland vooral meer uren gaan werken. Het reëel uurloon (daarmee bedoelen we: het uurloon gecorrigeerd voor inflatie) lag in 2019 zelfs 20 cent lager dan 7 jaar eerder.

Bijschrift: door de coronacrisis daalt het aantal uren dat we werken tijdelijk. De verwachting is dat we in 2022 weer op het niveau van 2019 zullen zitten. Bron: CBS statline

Conclusie

De scheefgroei in Nederland heeft grote gevolgen voor mensen die werken. De groei van de lonen bleef de afgelopen 10 jaar achter bij de groei van de winst. Ondertussen ging het grootste deel van de groei van de lonen naar de hoogste inkomens en werd een deel van de groei van de totale beloning niet verklaard door een hoger uurloon. Nederlanders werkten meer uur tegen een lager gemiddeld reëel uurloon. Dat kan anders! Je aansluiten bij een vakbond helpt om scheefgroei tegen te gaan.

Meer weten? Blijf op de hoogte via www.fnv.nl/nederlandverdientbeter.