Stop de scheefgroei

Nederland heeft last van scheefgroei. Mensen werken steeds meer, maar zien daar steeds minder voor terug. Ondertussen rijzen de bedrijfswinsten de pan uit. Het leidt tot onzekerheden bij werkenden en groeiende ongelijkheden. Gelukkig is dit op te lossen. Er is genoeg geld in Nederland, we gebruiken het alleen verkeerd.

SOMO-rapport aandeelhouders eerst

Nederlandse multinationals kozen afgelopen 20 jaar voor 500% winstgroei aandeelhouders

Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen besteedden de laatste 20 jaar steeds meer van hun (geleende) geld aan winstuitkeringen voor de aandeelhouders. Schulden namen toe, terwijl investeringen stagneerden en lonen achterbleven. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport 'Aandeelhouders eerst. Hoe bedrijven dividend-machines' werden.

Lees het rapport

Teken de petitie voor verhoging van de winstbelasting

De komende tijd gaan we de scheefgroei verder aanpakken met drie heldere eisen:

1. De lonen moeten omhoog en op z’n minst meestijgen met de prijzen. Het minimumloon moet naar 14 euro per uur, de uitkeringen moeten omhoog en de AOW moet mee blijven stijgen met de lonen;
  2. Belast de winsten. Veel bedrijven doen het ondanks de pandemie en inflatie ontzettend goed. Een verhoging van winstbelasting is hard nodig om de lasten eerlijk te verdelen;
  3. Belast de vermogens. Iedereen die geld wil verdienen met geld zal ten minste zoveel belasting moeten betalen als de werkenden in ons land.

Daarom eisen we van politici dat zij rechtzetten wat scheef is: verhoog de winstbelasting zodat bedrijven hun eerlijke deel betalen. Dit levert de samenleving miljarden op. Zo kunnen we iedereen een fatsoenlijk inkomen geven nu de prijzen zo hard stijgen. Doe jij mee?

Verhoog de winstbelasting! Teken de petitie.

Doe jij mee?

Wij gaan aan de slag om de scheefgroei in Nederland te laten afnemen!

Wil je op de hoogte blijven van onze plannen tegen de scheefgroei in Nederland door het ontvangen van nieuwsbrieven, onderzoeken en initiatieven? Meld je dan aan via het formulier.

Wist je dat Nederland...

• Te rijk is om arm te zijn. En toch neemt het aantal klanten van voedselbanken toe.
  • ‘Een heel gelijk landje’ is, maar de rijkste 10% bezit meer dan 60% van al het vermogen.
  • Te slim is om onnozel te zijn. En toch zien we bedrijven steeds meer bezig met de korte termijn in plaats van de toekomst.
  • Zichzelf een kenniseconomie noemt, maar het lerarentekort toeneemt.
  • Niet zonder de zorg kan, maar het aantal ziekenhuisbedden de laatste decennia alleen maar af nam.

Winsten rijzen de pan uit, terwijl miljoenen werkenden beloning zien achterblijven

Veel werkenden werken in sectoren waar de beloning achterbleef. Met grote bedrijven gaat het tegelijkertijd heel goed. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de FNV.

Lees het rapport

Ongelijkheid uitgelegd

We zien een scheefgroei tussen winst en werkenden: bedrijven doen het goed en mensen met vermogen zien hun rijkdom toenemen. Ondertussen komen hardwerkende mensen maar moeizaam vooruit.

Hoe komt dat?

Inflatie raakt vooral laagste inkomens

De hoge inflatiecijfers van de afgelopen maanden zijn voor iedereen vervelend, maar voor mensen met een lager inkomen een extra hard gelag. Dat komt vooral door stijgende energieprijzen: mensen met een minimumloon en een slecht geisoleerd huurhuis voelen 2,5 keer zoveel van de prijsstijging als een gezin met modaal inkomen in een normaal geïsoleerde koopwoning!

Hoe zit dat precies?

We werken niet te weinig maar doen het verkeerde werk

Het echte probleem is niet dat er te weinig gewerkt wordt, maar dat we als land niet kiezen voor het werk dat we het belangrijkst vinden. Een column van Jacob-Jan Koopmans.

Lees de column
Jacob jan boersma