Cor, logistiek medewerker

'De bazen merken pas hoe erg het is, als er loonbeslag komt'

Hij gaat elke dag fluitend naar zijn werk en zingend weer naar huis. Cor de Man Durant werkt al 28 jaar met veel plezier als logistiek medewerker in distributiecentra. Toch ziet hij dat het volgen van crisis op crisis zijn weerslag heeft op hemzelf en zijn collega’s. 'Mensen schamen zich voor hun situatie. De bazen merken pas hoe erg het is als er loonbeslag komt.'

Portret Cor

Energiecrisis

De energiecrisis betekent voor veel Nederlanders een verhoogde energierekening, maar voor Cor was de schrik wel erg groot toen zijn energieleverancier hem meldde hoeveel zijn nieuwe maandbedrag zou zijn. 'Ik kreeg het bericht dat het maandelijks bedrag zou worden verhoogd van 400 naar 1.000 euro in de maand', zegt hij. 'Dat is 12.000 euro per jaar!'

Onbetaalbaar

Zijn partner heeft een zaak aan huis. Daardoor lag het maandbedrag dat ze voorheen moesten aftikken ook al vrij hoog, maar dit nieuwe bedrag zou binnen twee maanden onbetaalbaar gaan worden. Na enkele mislukte pogingen om contact te leggen met de energieleverancier is het gelukt om het bedrag online te verlagen naar 828 euro in de maand. Met de aangekondigde overheidssteun voor de laatste twee maanden van dit jaar komt dat uiteindelijk neer op 638 euro, maar in januari zal ook dat weer veranderen.

Wel moeten kunnen betalen

Het prijsplafond dat ingaat in 2023 zal de energieprijs tot een bepaald verbruik nog drukken, maar daarboven gaat de prijs rap weer omhoog. Met het hoge verbruik vanwege het werk van Cor’s partner is het nog maar de vraag hoe die rekening volgend jaar zal uitvallen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het prijsplafond na 2023 weer wordt afgeschaft. 'Ik snap dat het omhoog gaat en we houden heus rekening met het verbruik, maar we moeten het wel kunnen betalen.'

Die onzekerheid doet veel met Cor en zijn partner. 'We zouden ons schamen als we achterstallige betalingen hebben. Als er geen structurele oplossing komt, ga ik failliet. Dan moeten we ons huis verkopen. Maar als je de afschrijving stopzet kom je ook in de problemen. Terwijl: ik wil heel graag betalen.'

Schaamte

Schaamte. Dat is wat Cor ook om zich heen ziet door de stijgende prijzen en problemen met de vaste lasten. Collega’s die het zwaar hebben, trekken niet snel aan de bel. 'Er is stille armoede. Mensen schamen zich daarvoor,' legt Cor uit. 'De baas denkt: als het echt zo erg is komen ze wel bij me langs. Maar dat doen mensen niet. Die zijn te trots om hulp te vragen. De bazen merken pas hoe erg het is als er loonbeslag komt.'

Alles wordt duurder. Nu wij nog.

Momenteel lopen de cao-onderhandelingen in zijn sector, waar Cor als FNV-kaderlid bij aan tafel zit. 'We kunnen niet akkoord gaan met kruimels. Er moet een inflatiecorrectie komen. En waardering voor het personeel,' zegt Cor. 'De werkgever verdient aan zijn werknemers. Ik zeg dan: jij hebt een mooi salaris, maar daar zorgen wij voor. Alles wordt duurder. Nu wij nog.'

Nederland verdient beter. Jij verdient beter!

Herken je jezelf in de persoonlijke verhalen? En vind je ook dat we niet kunnen accepteren dat steeds meer mensen in de financiële problemen komen? Sta samen met ons op voor hogere lonen, uitkeringen en AOW. Voor vaste banen en een betaalbare energierekening. Sluit je aan bij de FNV! Of nodig een ander uit om lid te worden en verdien een tientje.

Nieuwe leden betalen slechts € 25 voor 4 maanden voor een lidmaatschap. Ook kun je jaarlijks in de meeste sectoren tot soms wel 50% van je vakbondscontributie terugkrijgen. Check fnv.nl/contributie of dit ook voor jou geldt.

Ga terug naar de actiepagina

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.