Loonbeslag

Ken je rechten en plichten

Als je schulden hebt die je al langere tijd niet kunt betalen, kan de schuldeiser bij je werkgever aankloppen voor loonbeslag. Hier zijn wel regels aan verbonden. Je rechten en plichten bij loonbeslag op een rij.

Download het stappenplan bij loonbeslag

Wat is loonbeslag?

Stel je voor: je hebt een rekening niet op tijd betaald en de herinneringen ook voorbij laten gaan. Je kunt geen betaalregeling afspreken omdat je voor langere tijd geen kansen ziet voor afbetalen. De schuldeiser of de deurwaarder kan je werkgever dan vragen om een deel van je loon direct naar hem over te maken. Zo betaal je via je salaris je schuld af. Dit heet loonbeslag.

Wanneer loonbeslag?

Loonbeslag is meestal een laatste redmiddel. Voordat het zover is, heeft de schuldeiser al andere manieren van incasso ingezet. Krijg je bericht van de deurwaarder en heeft hij een aanzegging aan jou verstuurd, omdat er loonbeslag dreigt? Ga dan zo snel mogelijk in gesprek met de schuldeiser en probeer toch een regeling af te spreken. Misschien is het loonbeslag nog te voorkomen.

Hoeveel loonbeslag mag er gelegd worden?

Als er sprake is van loonbeslag, mag de schuldeiser of de deurwaarder niet je volledige loon gebruiken. Er moet een minimumbedrag overblijven. Dat heet de beslagvrije voet. Daarvan moet je jouw vaste lasten kunnen betalen, om nog meer schulden te voorkomen. Hoe hoog het bedrag is dat je overhoudt na loonbeslag, hangt af van je inkomen en of je samenwoont. Loonbeslag berekenen? De deurwaarder berekent jouw beslagvrije voet. De schuldeiser mag minimaal 5 procent van je nettoloon gebruiken voor het aflossen van je schuld.

Loonbeslag zonder aankondiging

Loonbeslag zonder aankondiging mag niet. De deurwaarder is verplicht jou vooraf op te hoogte te stellen. Je moet namelijk nog de kans krijgen om toch zelf een regeling te treffen met de schuldeiser. Als je dat niet doet of het lukt niet, mag het loonbeslag volgen.

Loonbeslag vakantiegeld

De deurwaarder mag ook loonbeslag leggen op je vakantiegeld. Dit geldt voor vakantiegeld dat nog niet is uitbetaald aan jou. Net als bij je gewone loon, is er bij loonbeslag op vakantiegeld altijd een deel van dat vakantiegeld beschermd.

Hoe lang mag loonbeslag duren?

In principe blijft het loonbeslag bestaan tot je de schuld helemaal hebt afbetaald. Maar het kan ook zijn dat je loonbeslag eerder wordt gestopt, omdat je je aan een betalingsregeling kunt gaan houden.

Hulp nodig bij loonbeslag?

Zit je met een schuld en ben je bang voor loonbeslag? Of heeft de deurwaarder loonbeslag aangekondigd in een officiële aanzegging? Download hieronder ons stappenplan om te zien wat je zelf aan deze situatie kunt doen.

Stappenplan bij loonbeslag

Als je te maken krijgt met loonbeslag, is dat ontzettend vervelend. Loonbeslag kan overweldigend voelen. Er verschillende stappen die je kunt zetten om de situatie onder controle te krijgen. Daarover vertellen we je in onze download graag meer. Ook geven we tips om verdere financiële problemen na loonbeslag te voorkomen. En dit lees je nog meer in ons stappenplan:

• Welke hulp je kunt inschakelen bij loonbeslag of geldproblemen
  • Wat je moet doen als je beslagvrije voet niet klopt
  • Wat FNV voor jou kan betekenen bij loonbeslag of geldzorgen

Vul het downloadformulier hiernaast in om ‘Stappenplan bij loonbeslag’ in je mailbox te krijgen.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden