Fonds Energietransitie & Klimaat

Mondiaal FNV zet zich in voor een eerlijke overgang naar duurzame energie.

Toegang tot duurzame energie vinden we belangrijk. Vakbonden willen hun (informeel) werkenden helpen met hun dagelijkse tijdrovende zoektocht naar betaalbare energie. Daarnaast dragen wij met de projecten bij aan het verkleinen van de negatieve effecten van de klimaatverandering. Training, onderwijs en bewustwordingscampagnes zijn een belangrijk onderdeel van dit fonds. Ook steunen wij duurzame energieprogramma's van onze partners op locatie.

Sustainable Development Goals (SDG's)

De projecten in dit fonds dragen bij aan SDG 8: eerlijk werk.

Lees meer over alle SDG's

Boerin Reka in India kon haar dieselpomp verruilen door zonne-energie en kan nu zelfs wat sparen, dankzij onze partner SEWA. Foto: Roderick Polak

Onze projecten

Uit het Mondiaal FNV-fonds ‘Energietransitie en klimaat’ wordt in 2023 een bijdrage gegeven aan:

• Organiseren van werknemers in de scheepssloopindustrie en recyclingindustrie 2021-2023

Het slopen van schepen wordt door de Internationale Arbeidsorganisatie ILO beoordeeld als een van de gevaarlijkste beroepen in de wereld. Er gebeuren veel ongelukken, soms dodelijk.

Onze internationale partnervakbond IndustriALL werkt in India, Bangladesh en Pakistan aan sterkere vakbonden met capaciteit om te onderhandelen met werkgevers. Dit leidt tot veiliger arbeids- en leefomstandigheden en betere lonen voor werkenden in de scheepssloop- en recyclingsindustrie. De vrouwen die in de 'downstream industry' de materialen uit de gesloopte schepen recyclen worden georganiseerd en hun arbeidsomstandigheden en inkomnen worden verbeterd.

• Fatsoenlijk werkomstandigheden voor vuilnis-recyclers in Ahmedabad

Afval en afvalverwerking zijn voor veel mensen in de informele economie in India een belangrijke bron van inkomen. Een van de kwetsbare groepen in de Indiase samenleving vormen de (vrouwelijke) vuilnis-recyclers. Door afval in te zamelen en te recyclen proberen ze zich in hun levensonderhoud te voorzien. Ze werken in mensonterende arbeidsomstandigheden.

Vrouwenvakbond SEWA komt op voor deze vrouwen. Ze organiseren trainingen over hun arbeidsrechten, arbeidsomstandigheden, ze mobiliseren en organiseren de vrouwen. Jonge leiders worden digitaal geschoold en er is een papiercoöperatie opgezet die voor tientallen leden een goede baan oplevert. Nu is de opzet van een afvalcentrum in de planning.

Meer info over de projecten en wat maakt jouw bijdrage mogelijk? >

Download de flyer

Lees meer over de andere fondsen

Fonds Gelijkheid