Onterechte ziekmelding

Ben jij na een periode van ziekte weer aan het werk gegaan? Dan kan het zomaar zijn dat je werkgever je administratief voor 1% ziek houdt. Dit gebeurt steeds vaker. Als werknemer weet je dit vaak helemaal niet.

Administratieve truc

Waarom meldt jouw werkgever je voor 1% ziek? Het is een administratieve truc die je werkgever gebruikt om je te ontslaan. Als je voor een klein percentage ziek bent gemeld, ben je in theorie voor een deel arbeidsongeschikt. Na 87 weken kan je werkgever een ontslagvergunning aanvragen.

Onterecht ziek gemeld, wat nu?

Kom je erachter dat je onterecht bent ziek gemeld? Laat in een brief of e-mail aan je baas weten dat je het niet eens bent met de onterechte ziekmelding. Schrijf In je reactie dat je je normale werkzaamheden uitvoert en er dus vanuit gaat dat je helemaal beter bent verklaard. Is je werkgever het niet met je eens? Dan moet hij dat officieel aan je laten weten in een reactie op jouw brief.

Download de voorbeeldbrief

Download de voorbeeldbrief die de FNV voor onterechte ziekmelding heeft opgesteld via het formulier op deze pagina. Vul de nodige informatie in en stuur de brief naar je werkgever.

Werkgever weigert betermelding

Blijft je werkgever weigeren je betermelding te accepteren? In dat geval adviseren wij het volgende:

Laat weten dat je het oneens bent met de ziekmelding. Laat ook weten op welk adres je verblijft en op welk telefoonnummer je bereikbaar bent.

De FNV helpt je graag met het aanvragen van een deskundigenoordeel bij het UWV. Een deskundige van het UWV geeft antwoord op de vraag of je voor 100% aan het werk bent. En er wordt meteen gekeken of jouw baas genoeg heeft gedaan aan jouw re-integratie.

Hulp van de FNV

Kom je er toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij kunnen je helpen bij je vervolgstap.

Naar Service & Contact

WORD LID EN KRIJG DIRECT ADVIES

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict