In je rooster spreek je met je werkgever af op welke dagen en tijden je werkt. En ook met welk werk-, dienst- of ploegenrooster je gaat werken.

Werkrooster

In een goed werkrooster zit een evenwicht tussen wat goed is voor jou en voor het bedrijf. Daarvoor is een onderzoek nodig van werkaanbod, overhead, verzuim en verlof. En de wensen van jou en je collega's. Het rooster moet passen in wettelijke, ergonomische en sociale kaders. Plotselinge drukte kan je werkgever opvangen met bijvoorbeeld tijdelijke krachten.

Individueel of zelfroosteren

In steeds meer bedrijven en instellingen kun je het werkrooster nu samen met je collega's maken. Dat heet individueel roosteren of zelfroosteren. Op deze manier kun je veel meer rekening houden met ieders wensen. Of dat bij jouw werkgever kan staat in je cao.

Dienstrooster of ploegenrooster

Werken volgens een dienst- of ploegenrooster betekent vaak dat je werkt in een vast rooster. De gemiddelde arbeidsduur zit dan tussen 33,6 uur voor een 5-ploegenrooster en tot 40 uur in een 2-ploegenrooster.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector