Wat als je leidinggevende de oorzaak is van werkdruk?

Volgens de Arbowet moet je werkgever ervoor zorgen dat de werkdruk niet te groot wordt. Maar wat als je leidinggevende niet genoeg doet? Kom dan in actie. Samen met je collega’s.

Dit kun je zelf doen

Als je langere tijd achter elkaar te hoge werkdruk hebt, dan gaat het fout. Je wordt lichamelijk en geestelijk overbelast. Je krijgt last van slapeloosheid, vermoeidheid en soms zelf hartklachten. Tot je uiteindelijk niet meer kunt werken, omdat je een burn-out krijgt.

Stappenplan

Te hoge werkdruk ontstaat als je lange tijd achter elkaar niet aan de eisen in je werk kunt voldoen. Bijvoorbeeld als je niet genoeg tijd hebt om je werk in een normaal tempo kunt doen. De planning in je bedrijf is niet op orde, je hebt lastige klanten, of de sfeer op je werk is slecht. Maar wat als je leidinggevende de oorzaak is van de werkdruk. Kom dan in actie.

1. Praat met je collega’s
    Bij klachten over je leidinggevende is het belangrijk na te gaan of collega’s ook deze klachten hebben. Ga samen met je collega’s praten met je leidinggevende. Samen sta je sterker.

2. Praat met je leidinggevende
    Door met je leidinggevende te praten over het probleem, voorkom je dat mensen over elkaar roddelen. Soms is de relatie zo verstoord dat praten niet helpt. Stap dan naar de directie.

3. Naar de klachtencommissie
    Is er in jouw bedrijf een klachtencommissie? Dan kun je daar terecht.

4. Vraag hulp
    De ondernemingsraad of kadergroep van de FNV kan je ook helpen. Misschien is er in jouw bedrijf een reglement, een goede bedrijfsarts, pz-functionaris of vertrouwenspersoon. Je kunt ook bij de ondernemingsraad vragen om gedragsregels die ook voor leidinggevenden zijn.

5. Verzamel bewijs
    Verzamel zoveel mogelijk hard bewijs. Wat doet je leidinggevende precies zodat je je werk niet goed kunt doen. En welke collega’s zijn het met je eens. Dit soort gegevens helpen je als je in gesprek gaat met je leidinggevende.

Hoeveel werk jij over voor je baas?

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict