Doe de Sneltest Werkdruk

Met de vragen van de FNV Sneltest Werkdruk meet je snel hoe het staat met jouw werkdruk. Je kunt de test individueel invullen, maar ook voor je afdeling of het hele bedrijf.

Hoe werkt de Sneltest Werkdruk?

De test bestaat uit 2 vragenlijsten met 6 vragen. Die vul je in een paar minuten in.

• Deel 1: hoeveelheid werk plus werktempo.
  • Deel 2: je vermoeidheid na een werkdag.

Score groen, oranje of rood?

De kleur aan het eind van de test vertelt hoe hoog je werkdruk is.

• Groen: Je werkdruk is in orde.
  • Oranje: Je loopt een risico. De hoeveelheid werk is te hoog of je bent te moe na een werkdag.
  • Rood: Je werkdruk is ongezond hoog.

Bespreek het testresultaat met je collega’s en laat hen de Sneltest Werkdruk ook invullen. Zo weet je of de werkdruk in jouw team of afdeling te hoog is.
Is de werkdruk ongezond hoog? Bespreek deze dan samen met je collega’s met je leidinggevende.

Werkdruk testen voor een groep

Wil je een groepsonderzoek laten uitvoeren in jouw bedrijf? Neem dan contact op met je vakbondsbestuurder en vraag naar de mogelijkheden.

Let op: Een groepskenmerk wordt alleen aangemaakt voor leden van de FNV.

Doe de Sneltest Werkdruk

Tips voor invullen van de Sneltest Werkdruk

1

Een gezamenlijk testresultaat geeft een beter beeld van de situatie in jouw bedrijf. Het maakt het gemakkelijker je baas te vertellen dat de werkdruk te hoog is. Zo kunnen jullie goede afspraken maken om de werkdruk te verminderen. Als minimaal de helft van collega’s de test invult, heb je een duidelijk beeld hoe hoog de werkdruk is.

2

De FNV sneltest werkdruk is met de grootste zorg ontwikkeld door de FNV en onderzoeksbureau SKB. Vul de test zo objectief mogelijk in voor een betrouwbaar resultaat. Denk dus rustig na over de vragen. Geef geen sociaal wenselijke antwoorden.

3

Je weet nu hoe hoog de werkdruk is. Dit is een goed begin. Het gaat er nu om de ongezond hoge werkdruk te verminderen. Daarvoor moet je een gericht plan van aanpak hebben. In de FNV Werkdrukbox staat een handleiding om plan van aanpak te maken. Ook vind je hier campagnemateriaal om werkdruk in je bedrijf onder de aandacht te brengen.

4

Je weet nu hoe hoog de werkdruk is in je bedrijf of afdeling. Bepaal samen met je collega’s welk werkdrukniveau jullie goed genoeg vinden. Stel doelen op.

Voorbeeld

Op dit moment scoren 40% van onze collega's groen, en 15% zit in het rood. Over een jaar moet minimaal 50% groen scoren, en maximaal 5% rood.

5

Doe de test na een tijdje nog een keer. Vergelijk het resultaat met de eerste meting. Zo kun je zien of de werkdruk naar beneden gaat en of de verbeteringen effect hebben gehad.

6

Wil je aan de slag met de sneltest werkdruk in jouw bedrijf, neem dan contact op met je vakbondsbestuurder. Hij kan helpen om een bijeenkomst te organiseren en ondersteunen bij het maken van werkdrukafspraken met je werkgever.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade