Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Werkhoudingen

Voorkom klachten

Je neemt de hele dag verschillende houdingen aan, zoals zitten, staan, lopen, bukken en reiken. Om te weten of dat belastend is, moet je ook kijken naar de uitgeoefende kracht, hoe lang en hoe vaak je de houding aan moet nemen en de afwisseling met andere houdingen.

Statische of ongunstige werkhouding?

  1. Bij een statische werkhouding heeft je lichaam ten minste 4 seconden of langer dezelfde houding.
  2. Bij een ongunstige werkhouding belast je een gewricht te zwaar (extreme stand).

Wat zijn de klachten?

Als je in ongunstige werkhoudingen werkt, kun je lichamelijke klachten krijgen, aan je nek, schouder, elleboog en pols, of lage rugklachten (vaak in combinatie met tillen of lichaamstrillingen), slijtage aan de knie en hielspoor.

Groter risico

Het risico op gezondheidsklachten door statische werkhoudingen is groter bij verzwarende omstandigheden. Dit is het geval bij:

  • Te weinig hersteltijd (minder dan vijf minuten pauze per uur waarin sprake is van statische werkhoudingen in extreme stand).
  • Geen mogelijkheid tot het nemen van korte pauzes.
  • Hoge krachtsinspanning gedurende ten minste 2 uur per dag.
  • Hoog ervaren werkdruk.

Heb jij klachten door je werkhouding?

Wil je weten of je klachten hebt van je werkhouding. Doe dan de Sneltest lichamelijke belasting van TNO. Komen jouw klachten door je werkhouding? Bespreek dit dan met je collega’s en vraag hen de test ook in te vullen. Als werkhouding bij jou op de afdeling een knelpunt is, ga dan na hoe je de risico’s kunt verminderen. Bespreek dit met je leidinggevende. 

Score rood?

Scoort jouw werkhouding rood? Dan kun je een vervolgonderzoek doen naar de belasting van werkhoudingen op je gewrichten. Voor werkhoudingen is dat het WerkHoudingenInstrument (WHI) op TNO.nl

Gezonde tips voor je werkhouding

  • Probeer zo veel mogelijk je houding af te wisselen.
  • Maak gebruik van de aanwezige hulpmiddelen en hulpstukken.
  • Probeer de reikafstand te beperken.
  • Wanneer je kracht moet leveren, doe dit dan zo dicht mogelijk bij je lichaam.
  • Neem liever meerdere korte pauzes dan 1 lange pauze.
  • Ga recht voor je werk staan.
  • Vraag bij langdurig staan om afwisseling van werkzaamheden, en als dat niet mogelijk is om een stasteun.
  • Probeer langdurig zitten af te wisselen met staan. 

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Korting met je ledenpas