Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Tillen en dragen

Voorkom klachten

Tillen is het met je handen oppakken en neerzetten van een last, zonder dat je jezelf daarbij verplaatst. Als je lopend iets verplaatst tijdens het tillen, noemen we dat dragen. Met deze tips voorkom je gezondheidsklachten.

Welke klachten kun je krijgen?

Tillen en dragen tijdens het werk is een belangrijke oorzaak voor lichamelijke klachten, zoals pijn in de (lage) rug, schouders, nek, knieĆ«n en heupen. Je kunt ook rugklachten krijgen, doordat je gebogen of met een gedraaide rug voorwerpen tilt. 

Hoe zwaar mag je tillen?

Dat hangt af van de omstandigheden en hoe vaak en hoe lang je moet tillen. Als alle omstandigheden ideaal zijn, ligt de grens op 23 kilo. Maar ideale omstandigheden komen niet vaak voor. En dus ligt het maximale gewicht dat je kunt tillen zonder gevaar voor je gezondheid vaak een stuk lager. Moet je bijvoorbeeld heel vaak tillen, of je lichaam veel draaien tijdens het tillen, dan ligt het maximum een stuk lager dan 23 kilo. Er zijn nog meer factoren die meetellen.

Wat telt er allemaal mee? 

  • Hoe vaak til je (frequentie)? 
  • Hoe zwaar is de last (gemiddeld gewicht)? 
  • Hoe ver moet de last verplaatst worden? 
  • Wat is de hoogte tussen de vloer en de te tillen last, voor en na het tillen? 
  • Hoever moet je je lichaam draaien, voor, tijdens en na het tillen? 
  • Hoe makkelijk of moeilijk is het voorwerp vast te pakken? 

Is tillen voor jou een probleem?

Met de sneltest fysieke belasting van TNO weet je of tillen een knelpunt is in je werk. Als tillen en dragen bij jou op de afdeling een knelpunt is, ga dan in gesprek met je werkgever en bespreek maatregelen om het tilgemak te verbeteren. 

Score rood? 

Scoort het tillen en dragen rood bij de sneltest fysieke belasting van TNO? Dan kun je nog een vervolgonderzoek doen. 

Tillen 

Om te weten of je te zwaar tilt, kun je de test doen volgens de NIOSH-methode. Met deze test bepaal je het maximale tilgewicht op jouw werkplek. De Inspectie SZW gebruikt deze methode ook om te beoordelen of gezondheidsnormen worden overschreden. 

Dragen

Wil je weten of handmatig dragen van dozen of kisten of andere voorwerpen te zwaar is? Doe dan de test volgens de KIM-methode. 

Gezonde tips voor tillen en dragen

  • Probeer onnodig tillen en dragen te voorkomen.
  • Maak gebruik van aanwezige hulpmiddelen.
  • Ga stevig staan.
  • Til in een rustig tempo.
  • Ga recht staan voor het voorwerp dat je moet tillen.
  • Probeer zo dicht mogelijk bij het voorwerp te staan.
  • Houd de last dicht bij je lichaam.
  • Probeer tijdens het tillen je rug niet te draaien.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Korting met je ledenpas