Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Repeterend werk

Voorkom klachten

Bij repeterend werk maak je steeds dezelfde herhalende bewegingen. Meestal met je armen, maar ook wel met je nek of schouders. Met deze tips voorkom je gezondheidsklachten.

Waardoor krijg je klachten?

Door repeterend werk kun je klachten krijgen aan nek, schouders, armen, ellebogen, polsen en handen. Een groter risico op klachten heb je bij verzwarende omstandigheden. Dat is als je:

  • Veel kracht gebruikt en onverwachte bewegingen maakt.
  • Meer dan 1 uur achter elkaar, of meer dan 2 uur per dag repeterend werk doet.
  • Werkt met trillend handgereedschap.
  • Geen invloed hebt op het werktempo.

Heb jij last van repeterend werk?

Wil je weten of repeterend werk voor jou een gezondheidsprobleem is? Doe dan de Sneltest lichamelijke belasting van TNO. Bespreek de resultaten met je collega’s en vraag of ze de test ook willen invullen. Als repeterend werk bij jou op de afdeling een knelpunt is, bedenk dan hoe je de risico’s kunt verminderen. En bespreek dit met je leidinggevende. 

Score rood?

Scoort de Sneltest rood? Dan kun je een vervolgonderzoek doen van TNO: de Hand Arm RisicobeoordelingsMethode (HARM)

Gezonde tips repeterend werk 

  • Probeer een ontspannen werkhouding aan te nemen.
  • Bouw korte rustmomenten (micropauzes) in.
  • Zorg dat je zo min mogelijk kracht hoeft te zetten.
  • Probeer de reikafstand zo klein mogelijk te houden.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Korting met je ledenpas