Risico-inventarisatie en -evaluatie gevaarlijke stoffen

Je werkgever moet volgens de Arbowet verplicht een risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE) maken voor gevaarlijke stoffen. In de RIE staan de risico’s van gevaarlijke stoffen en de maatregelen die er zijn om ongelukken te voorkomen.

Wat staat er in de RIE gevaarlijke stoffen?

• Lijst met gevaarlijke stoffen waarmee wordt gewerkt.
  • In welke situaties en bij welke taken er blootstelling is. En hoe? Door de mond, door de huid of door inademing?
  • Wat de grenswaarden zijn van de gevaarlijke stoffen. Daaraan kun je zien of de blootstelling te hoog is.
  • Informatie over gevaarlijke stoffen op veiligheidsinformatiebladen en informatie van de leverancier of andere bronnen.
  • Een lijst van alle werknemers die (kunnen) worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen.
  • Waarom worden kankerverwekkende stoffen gebruikt en waarom worden ze niet vervangen door een minder schadelijke stof?
  • Welke persoonlijke beschermingsmiddelen de werknemers gebruiken.

Wat kun je zelf doen?

In de praktijk houden de meeste werkgevers zich niet aan al deze verplichtingen. De maatregelen in de RI&E voor gevaarlijke stoffen worden slechts in 7% van de bedrijven uitgevoerd. Vraag je werkgever om de risico-inventarisatie en -evaluatie, en kijk of deze voldoet aan de eisen. Je kunt ook zelf aan de slag gaan met de zelfinspectietool van de Inspectie SZW.

Dan loop je een extra risico. Jouw bedrijf moet dan een aanvullende risico-inventarisatie uitvoeren. Dit is geregeld in het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO) of ARIE-regeling. Bedrijven die hieronder vallen, worden ten minste 1 keer per jaar gecontroleerd door de Inspectie SZW en Omgevingsdiensten.

Stappenplan STOP en vergroot de veiligheid

1

Vervang de gevaarlijk stof en gebruik een andere stof die minder gevaarlijk is.

2

Zorg voor gesloten systemen en installaties, afzuiging (zoals een zuurkast) en mechanische ventilatie.

3

Beperk de tijd dat je met gevaarlijke stoffen werkt. Wissel taken af, en houd alle medewerkers die er niet werken uit de ruimte met gevaarlijke stoffen.

4

Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen. Dit is slechts een hulpmiddel. Beter is om een maatregel te nemen om de gevaren te verkleinen. Bijvoorbeeld: gebruik een mondkap totdat er een ventilatiesysteem is gebouwd.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict