Bedrijfshulpverlener

Voor eerste hulp op je werk

Is er een ongeluk, brand of andere gevaarlijke situatie op het werk? Dan is het de taak van de bedrijfshulpverlener (bhv'er) om zo snel mogelijk te helpen. Hoe doet een bedrijfshulpverlener dat?

Zo werkt een bedrijfshulpverlener

Bij een ongeluk moet de hulpverlening in een paar minuten op gang komen. Ook op het werk. Een bhv’er is opgeleid om in een noodsituatie zo snel mogelijk in actie te komen. De taken van een bhv'er zijn:

  • Eerste hulp bij medische problemen bieden.
  • Externe hulpverleners inschakelen. Denk aan de brandweer, ambulance of politie.
  • De bhv'er is contactpersoon voor deze externe hulpverleners.
  • Mensen uit een brandend gebouw krijgen.
  • Het gebouw zo snel mogelijk ontruimen.

Dit heeft een bedrijfshulpverlener nodig

  • EHBO-middelen.
  • Brandblusapparatuur.
  • Regelmatige opdates van de bhv-opleiding

Meer bedrijfshulpverleners

Er moet per bedrijf altijd minstens één bhv'er zijn. Ook in de vakantieperiode of bij wisselende ploegendiensten. Veel bedrijven hebben meer dan een bedrijfshulpverlener. In de volgende gevallen is het verplicht dat er meer bedrijfshulpverleners zijn

  • Als er meer dan vijftig mensen in het bedrijf werken.
  • Als er veel bezoekers naar het bedrijf komen. Bijvoorbeeld in een recreatiepark, winkelcentrum of station.
  • Als er wordt gewerkt op onregelmatige werktijden. Bij elke ploegendienst moet er tenminste één bhv'er zijn.
  • Als er veel tijdelijke en wisselende medewerkers werken in het bedrijf.
  • Als het bedrijfsterrein onoverzichtelijk is.

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 09.00 tot 13.00 uur of stuur een mail.

Neem contact op

FNV medewerkster geeft informatie aan leden

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

VERDIEN WAT JE WAARD BENT, SAMEN MET DE FNV

  • Invloed op je cao met betere loonafspraken
  • Juridische hulp bij loonconflicten of onduidelijkheden
  • Advies over loonsverhoging en onderhandelen
  • Inzicht in je rechten en kansen rond salaris
  • Toegang tot trainingen voor betere loopbaan- en salariskansen
  • Gratis hulp bij je belastingaangifte en toeslagen
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.