Inflatiecorrectie salaris

Hoe werkt het in 2023?

De prijzen stijgen door inflatie, maar stijgt je loon wel even hard mee? In cao’s kunnen afspraken worden gemaakt waardoor de lonen van de werknemers meestijgen met de inflatie, waardoor jij evenveel kan blijven kopen als voorheen. Wil je weten van een cao voor jou kan betekenen? Lees het in ons e-book.

Cao E-book

Betekenis

Als je loon minder hard stijgt dan de prijzen, verlies je koopkracht. Je kan dan niet even veel kopen als bijvoorbeeld een jaar ervoor. Het is mogelijk om in cao’s afspraken te maken waardoor de lonen van werkgevers gegarandeerd meestijgen met de inflatie waardoor er geen sprake is van koopkrachtverlies. Die afspraak heet ‘automatische prijscompensatie’ ofwel APC.

Er is sprake van inflatiecorrectie wanneer loon wordt aangepast op basis van inflatie. Automatische prijscompensatie (APC) is een manier om inflatiecorrectie aan te pakken. APC is een afspraak in de cao waardoor de lonen op een bepaalde datum, vaak 1 januari, even hard stijgen als de prijzen. Daarbij wordt gekeken naar wat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceert.

Elke maand kijkt het CBS hoeveel procent producten (zoals de boodschappen) en diensten (zoals verzekeringen) duurder of goedkoper zijn vergeleken met een jaar eerder. Om één cijfer voor die prijsstijging te krijgen, kijkt het CBS naar wat een gemiddeld huishouden aan spullen en diensten koopt, van diepvriesproducten tot wasmachines en van telefoonabonnement tot zorgverzekering.

Voor de FNV is de APC belangrijk, omdat die ervoor zorgt dat niemand er in koopkracht op achteruit gaat. Iets dat eigenlijk de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn.

De werkgever is niet verplicht om de lonen de inflatie te laten volgen. Dat gebeurt eigenlijk alleen als vakbonden daarover goede afspraken maken in cao’s. Als er sprake is van een cao, moet de werkgever zich daaraan houden, dus ook aan de daarin afgesproken loonstijgingen.

In veel cao’s zijn mooie loonstijgingen afgesproken, maar door de torenhoge inflatie zijn veel mensen er toch in koopkracht op achteruit gegaan. Dat willen wij met betere afspraken in de cao, waaronder afspraken over de APC, repareren.

Inflatiecorrectie in je cao

Als FNV zijn we van mening dat je loon moet meestijgen met de inflatie. Niemand werkt om armer te worden. Daarom proberen we in cao’s afspraken te maken over loonsverhoging met oog op inflatie. Niet alleen pleiten we voor hogere lonen, maar dus ook voor automatische prijscompensatie, zodat de lonen voortaan automatisch elk jaar meestijgen met de inflatie. Zo hoeven we niet elk jaar opnieuw te vechten voor loon waarvan je ten minste hetzelfde kunt blijven kopen als het jaar daarvoor.

Hoe komt mijn cao tot stand?

Wil je meer achtergrond over cao’s en hoe ze tot stand komen? Download dan het e-book en je leest onder meer:

• Wat een cao is, voor wie deze geldt en hoe een cao je arbeidscontract aanvult.
  • Welke rechten een cao jou geeft en hoe de naleving wordt gecontroleerd.
  • Hoe jouw nieuwe cao tot stand komt, de rol van de FNV hierin én hoe je zelf invloed kan uitoefenen op de afspraken in jouw cao.

Vul het formulier in om het e-book in je mail te ontvangen.

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte