Ontslag door faillissement

Gaat het bedrijf waar je werkt failliet, dan zegt de curator je arbeidsovereenkomst op. Je bent dan je baan kwijt. Je moet dan zo snel mogelijk in actie komen, om je uitkering te regelen. Wij geven je advies hoe je dat moet doen.

Meld je na ontslag bij het UWV

Nadat je ontslagbrief hebt gekregen van de curator, moet je je melden bij het UWV en inschrijven als werkzoekende. Daarna kun je een WW-uitkering aanvragen. Wacht hier niet te lang mee. Doe dit zo snel mogelijk. Geldt het ontslag voor meer mensen in jouw bedrijf, dan organiseert het UWV soms informatiebijeenkomsten.

Wanneer gaat mijn ontslag in?

In de ontslagbrief van de curator staat per wanneer je contract eindigt. De opzegtermijn gaat meteen lopen. Bij faillissement geldt in ieder geval een maximale opzegtermijn van 6 weken. Het kan ook zijn dat er in je cao of arbeidsovereenkomst een andere opzegtermijn is afgesproken.

Als je aan de onderstaande voorwaarden voldoet, dan geldt voor jou een andere opzegtermijn.

• Je was op 1 januari 1999 in dienst bij het bedrijf.
  • Je was op 1 januari 1999 45 jaar of ouder.
  • Je bent sinds 1 januari 1999 tot aan het faillissement achter elkaar bij het bedrijf in dienst gebleven.

In dat geval kijkt de curator naar de situatie zoals die was op 31 december 1998. Was de maximale opzegtermijn bij faillissement toen hoger dan de regels die er nu zijn? Dan geldt voor deze werknemers de ‘oude’ opzegtermijn.

Wat als ik ziek ben?

De curator mag alle arbeidsovereenkomsten opzeggen. Dat geldt ook voor overeenkomsten voor bepaalde tijd zonder tussentijdse opzegging. Dus de curator kan ook je arbeidsovereenkomst opzeggen als je bijvoorbeeld ziek bent.

Ik ben het niet eens met mijn ontslag

Dan kun je binnen 5 dagen bij de rechtbank bezwaar maken tegen je ontslag. De curator moet je op die mogelijkheid wijzen. Je maakt niet zo heel veel kans om je baan te houden. Je werkgever heeft geen geld meer om je loon te betalen, omdat het bedrijf failliet is.

Geldt mijn concurrentiebeding nog?

Zolang de curator nog met partijen van buiten het bedrijf onderhandelt, is het concurrentiebeding nog steeds geldig.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector