Leden verwerpen eindbod Swedish Match

actiebereidheid is groot

Door Redactie 3 oktober 2022

Swedish Match Lighters B.V te Assen en vakbonden worden het niet eens over de inhoud van een nieuw Sociaal Plan. Maandag 3 oktober 2022 ontving Swedish Match een ultimatum om alsnog aan de voorstellen van vakbonden te voldoen en daarmee acties te voorkomen.

De directie in Zweden heeft op 9 juni 2022 het besluit genomen om vanwege de inval in Oekraïne geen aanstekers meer te leveren aan Rusland. Dit besluit is niet ingegeven door economische of financiële motieven. Aanstekers staan niet op de sanctielijst en de levering van aanstekers aan Rusland valt niet onder het exportverbod. Het bedrijf laat zich leiden door haar moreel kompas om de levering te stoppen.

Fors aantal banen komt te vervallen

Nu kan daar op zich begrip voor getoond worden, maar de gevolgen voor de vestiging in Assen zijn ingrijpend. Swedish Match Assen levert namelijk jaarlijks 50 tot 55 miljoen aanstekers aan Rusland. Het betekent dat er een fors aantal banen komen te vervallen. Om precies te zijn 28,2 FTE en dat komt neer op ruim 30 werknemers.

Pieter Beuzenberg, Bestuurder FNV Metaal: “Je mag iets verwachten van een financieel sterke en winstgevende onderneming die een ingrijpend besluit neemt op basis van haar moreel kompas. Je verwacht dat datzelfde moreel kompas ook als leidraad gebruikt wordt om op een fatsoenlijke wijze de gevolgen voor betrokken personeel op te vangen. Helaas gaat díe vlieger niet op. Swedish Match gooit haar moreel kompas overboord wanneer het gaat om een fatsoenlijke regeling voor personeel dat boventallig wordt verklaard.”

Swedish Match heeft eenzijdig Sociaal Plan uit 2006 opgezegd

Er liep op het moment van bekendmaking van de reorganisatie nog een Sociaal Plan. Het was al in 2006 afgesproken, maar voor onbepaalde tijd en voor alle komende reorganisaties. Het was een ruime regeling, maar Swedish Match oordeelde dat deze nu veel te duur uitpakt en heeft het lopende Sociaal Plan eenzijdig opgezegd. Als vakbonden zijn we niet onwillig om een nieuw Sociaal Plan af te sluiten, maar niet op basis van de huidige karige transitievergoeding. Wat Swedish Match als beëindigingsvergoeding in haar eindbod heeft neergelegd, is de helft tot driekwart minder dan wat er in 2006 is afgesproken.

Overname Philip Morris

Werknemers zijn heel boos over de opstelling van Swedish Match. Velen werken er al tientallen jaren. Ze hebben ervoor gezorgd en zorgen er nog steeds voor dat het bedrijf goede winsten maakt. Aandeelhouders worden flink verwend met hoge dividenduitkeringen, ook in 2022. Als klap op de vuurpijl is er een overname aanstaande door Phillip Morris. Wanneer dat doorgaat zitten de directie in Zweden en aandeelhouders er warmpjes bij, maar ze laten vervolgens wel de werknemers die hun baan verliezen in de kou staan.

Onze leden pikken dat heel terecht niet en dat betekent dat er een ultimatum is gesteld om alsnog te voldoen aan de voorstellen die namens bonden op tafel zijn gelegd. Komt Swedish Match niet over de brug dan zullen er acties volgen.