Stop social dumping

Grote bedrijven in Europa maken winst ten koste van werknemers. Werkgevers verzinnen trucs om wetten en regels te omzeilen. Dit zorgt voor social dumping: uitbuiting van werknemers. Dat moet stoppen!

Goedkoopste werknemers

Social dumping vindt in Nederland vooral plaats in de sectoren bouw, transport, schoonmaak, vlees en metaal en in de agrarische sector. Bedrijven zoeken naar de goedkoopste werknemers in de EU. Dit doen werkgevers door constructies te gebruiken. Alles om maar zo goedkoop mogelijk werknemers aan het werk te zetten.

Europese afspraken

Wij staan voor gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek. Daarvoor maken we op Europees niveau afspraken over minimumnormen van arbeidsvoorwaarden. Zo voorkomen we dat werknemers uit verschillende lidstaten tegen elkaar uitgespeeld worden. Geen social dumping! En op nationaal niveau moet er keihard opgetreden worden tegen bedrijven die de regels ontduiken of misbruiken. Daarom zetten we ons in voor:

• Gelijk werk voor gelijk loon op dezelfde werkplek.
  • Betere handhaving en controle op nationaal niveau.
  • Regels die zwartwerk, onderdrukking en uitbuiting bestrijden.