Sociaal Europa

Met de Europese pijler van sociale rechten (EPSR) wil de Europese Unie Europa socialer maken. De vakbonden zijn kritisch. Er moet nu meteen een einde komen aan de uitbuiting van werknemers. Werknemers hebben recht op gelijke kansen en toegang tot de arbeidsmarkt.

Europese pijler van sociale rechten

Om Europa socialer te maken, kwam de Europese commissie in 2017 met de 'Europese pijler van sociale rechten' (EPSR). Daarin staan rechten voor gelijke kansen en toegang tot de arbeidsmarkt. Werknemers in de Europese Unie hebben volgens deze pijler bijvoorbeeld recht op: gelijke kansen, minimuminkomen, veilige werkplek, onderwijs en opleiding, bescherming bij ontslag, kinderopvang, ondersteuning bij vinden van werk, werkloosheidsuitkering, pensioen enzovoort.

Vakbonden zijn kritisch

Met de EPSR wil de Europese Unie lidstaten aanzetten om een sociaal beleid in te voeren. De vakbonden in Europa zijn kritisch over de uitvoering van de EPSR. Zolang die beginselen alleen op papier staan, zal er niets veranderen. Het is hard nodig dat er dingen veranderen. Daarom komen de vakbonden gezamenlijk op voor een ├ęcht sociaal Europa.

Wat betekent sociaal Europa voor de vakbonden?

• Vaste banen, betere werknemersbescherming en gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek.
  • Gegarandeerde vakbondsrechten en het recht op collectieve onderhandelingen.
  • Erkenning van een eerlijk en rechtvaardig loon. Alle werknemers hebben recht op loonsverhoging.
  • Werknemers niet langer tegen elkaar uitspelen op het laagste loon en het laagste beschermingsniveau.
  • Extra aandacht voor bescherming van werkenden. Juist ook in verband met de digitalisering en de risico's van onzeker werk, zwartwerk en uitbuiting.
  • Betere bescherming om veilig en gezond te kunnen werken.

FNV en een sociaal Europa

Meer informatie over rechten van werknemers?