Toch nieuwe cao-afspraken kinderopvang

Werkgevers kozen uiteindelijk eieren voor hun geld

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 24 april 2024

Op de valreep hebben vakbonden en werkgevers afspraken gemaakt voor een nieuwe cao voor de ruim 122.000 werknemers in de kinderopvang. Eindelijk vervalt de gehate extra roosterdag en er komt 2,5% loon bij in zes maanden. Als de leden van de vakbonden voor stemmen gaat de cao in op 1 juli 2024 met een korte looptijd van zes maanden. Bonden en werkgevers moeten dus voor het einde van het jaar weer om tafel.

Deddy Dorenbos, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘We gingen de onderhandelingen in met een paar belangrijke eisen en die zijn grotendeels ingewilligd.' Een stap in de goede richting wat de FNV betreft. Dorenbos: 'Werknemers zijn geen kostenpost, ze zijn het hart van de kinderopvang, letterlijk en figuurlijk.’

Eindejaarsuitkering, salaris en reiskostenvergoeding omhoog

De eindejaarsuitkering gaat met 1% omhoog en komt daarmee op 4%. Dit geldt voor werknemers die op, of na 1 juli 2024 in dienst zijn. De lonen gaan op 1 november met 1,5% omhoog. De standaardreiskostenvergoeding gaat van € 0,14 naar € 0,23 per kilometer, ongeacht het vervoermiddel. Werkgevers kunnen ook op organisatieniveau afspraken maken voor een vergelijkbaar alternatief. Duurzame oplossingen zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.

Meer rust door afschaffen extra roosterdag

Door het afschaffen van de extra roosterdag komt er meer rust in de werkweek en meer stabiliteit op de groepen. Dorenbos verwacht dat hierdoor ook het ziekteverzuim zal dalen. Dorenbos: ‘‘De extra roosterdag is veel pedagogisch professionals een doorn in het oog. Het betekent dat ze op een extra werkdag in de week kunnen worden ingezet. Al dat geschuif is voor professionals en voor kinderen niet goed. We zijn blij dat werkgevers daarin op een lijn met de vakbonden zitten.'

Landelijk brede steun

Dat er landelijke steun is voor een fatsoenlijke cao blijk uit de petitie 'Waardering Voor Kinderopvang' die in een week tijd 8.243 keer is ondertekend; door ouders, werkgevers, sympathisanten en kinderopvangwerknemers. Dorenbos: ‘De samenleving kan niet zonder goede kinderopvang. Het raakt ouders, kinderen en werkgevers. Voor elke kinderopvangmedewerker kunnen zeven ouders werken. Niet onbelangrijk in de huidige krappe arbeidsmarkt.’

122.000 werknemers

De cao geldt voor ruim 122.000 werknemers in de kinderopvang, waaronder pedagogisch professionals en administratief medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de planning. Er werken ook zo’n 10.000 zzp’ers in de kinderopvang. De cao heeft een looptijd van zes maanden en gaat in op 1 juli 2024.