Post-covidregeling voor zorgmedewerkers met long covid moet beter

Steun onze oproep aan de Tweede Kamer en het kabinet

Door Redactie 2 februari 2024

De FNV vindt dat de overheid zijn verantwoordelijkheid moet nemen om de medewerkers in de zorg op een rechtvaardige en ruimhartige manier tegemoet te komen als ze door hun werk long covid hebben gekregen. De huidige regeling doet dat niet. Hij is beperkt, ingewikkeld en tijd die je krijgt om het aan te vragen is te kort. Teken de petitie om onze oproep aan de Tweede Kamer en het kabinet te steunen.

covid

Beperkte toekenning 'post-covidregeling'

Door alle regels lukte het slechts 800 zorgmedewerkers met long covid om een aanvraag in te dienen voor de ‘post-covidregeling’, zoals die heet. Terwijl duizenden mensen met een ‘essentieel beroep’ niet of slecht beschermd in de frontlinie stonden van de coronapandemie, krijgen nu slechts 425 mensen met long covid een tegemoetkoming.

Dit doet onrecht aan al die (zorg)medewerkers die keihard hebben doorgewerkt om iedereen in leven te houden en onze maatschappij draaiend te houden. Dit doet onrecht aan alle mensen die door hun werk ziek zijn geworden en nu post-covid hebben gekregen. Veel van hen kunnen niet meer werken of veel minder. Ze zijn hun bestaanszekerheid kwijt. Bovendien draaien zij grotendeels zelf op voor de kosten. Veel behandelingen voor long covid vallen namelijk niet onder de dekking van de zorgverzekering.

Regeling moet beter

In het belang van al die zorghelden roept de FNV alle Kamerleden en het kabinet op de regeling te verbeteren en uit te breiden, zodat alle zorgmedewerkers - die door hun werk in 2020 covid hebben gekregen en daarna post-covid - er gebruik van kunnen maken.

Onze oproepen helpen, want op 30 januari heeft de Tweede Kamer de minister gevraagd het bedrag van de schamele € 15.000 euro te verhogen naar € 24.010 (het standaardbedrag voor beroepsziekten dat FNV graag wilde).

Vergoeding en eenvoudige prodedure

De FNV wil voor alle (zorg)medewerkers die door hun werk long covid hebben opgelopen een vergoeding. De procedure om voor de regeling in aanmerking te komen moet véél eenvoudiger en menselijker zijn.

Petitie voor een betere regeling

Op 15 februari stemt de Tweede Kamer weer over long covid. Laat onze Kamerleden weten dat ze onze zorghelden niet mogen laten vallen en vraag ze die dag voor een verbetering van de regeling te stemmen.

Teken de petitie voor een betere regeling

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.