Functieboek Cao Sociaal Werk geactualiseerd

Het geactualiseerde functieboek is klaar!

Door Redactie 15 november 2023

Het geactualiseerde functieboek staat in de Cao Sociaal Werk 2023-2025 die per 9 oktober is gewijzigd en gepubliceerd. Met de actualisatie laten cao-partijen Sociaal Werk Nederland, FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg en Welzijn zien dat het functieboek nu nog beter en breder toepasbaar is. Als referentiekader voor jouw organisatie en je functie.

Wat is er veranderd?

• Nieuwe en samengevoegde functiebeschrijvingen, bijvoorbeeld: Ervaringsdeskundige en Sociaal Werker.
  • Matrices bij samenhangende functies, handig voor differentiatie en loopbaanstappen.
  • De inhoud van de matrix met veelvoorkomende functies.
  • Alle functiebeschrijvingen staan in een nieuw format en zijn toegankelijker beschreven.

Je kunt het functieboek gebruiken als hulpmiddel om loopbaanpaden uit te stippelen en als referentiekader als het functiegebouw in je organisatie verandert. Het geactualiseerde functieboek leidt in sociaalwerkorganisaties dus niet direct tot veranderingen van functies. De beschreven functies binnen de organisaties blijven gewoon van kracht.

Meer weten?

De cao-partijen willen sociaalwerkorganisaties en medewerkers ondersteunen met voorlichtingsmateriaal. Alle informatie over het functieboek staat op de website van ‘Sociaal Werk werkt!’. Hier vind je bijvoorbeeld een losse pdf van de matrix, een begrippenlijst en een overzicht van de verschillen tussen het geactualiseerde en eerdere functieboek. Binnenkort zijn hier ook antwoorden op veelgestelde vragen te vinden. Net als tools, tips en voorbeelden over toepassing. De link naar de website vind je onderaan dit bericht.

Vragen

Heb je een vraag over het geactualiseerde functieboek? Stuur een mail naar caosociaalwerk@fcb.nl. Cao-partijen zijn benieuwd naar de ervaringen en gaan signalen en vragen goed monitoren. Het functieboek wordt in het najaar van 2024 geĆ«valueerd.

Wil je meer lezen over het Functieboek Sociaal Werk? Ga dan naar de website van 'Sociaal Werk werkt!'.