Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor werknemers ziekenhuizen

Werkgever betaalt WGA-hiaatverzekering om loonachterstand bij ziekte aan te vullen

Door Redactie 28 november 2023

Werknemers in ziekenhuizen krijgen de mogelijkheid zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid voor een aantrekkelijke premie. In de nieuwe cao Ziekenhuizen hebben vakbonden en werkgevers een afspraak gemaakt om dit in te stellen. Dat is nu gelukt. Alle werknemers krijgen nog voor 1 januari een WGA-hiaatverzekering aangeboden van hun werkgever.

Corona

Het idee voor een aanvullende verzekering (WGA-hiaatverzekering) is op initiatief van zowel vakbonden als werkgevers (NVZ) op de cao-tafel besproken en vastgelegd. Aanleiding was de coronapandemie die zorgde voor veel zieke werknemers in de zorg. De verzekering is bedoeld voor werknemers die al ziek zijn (sinds 1 maart 2020) en voor gezonde werknemers (die mogelijk ziek worden).

Wat betekent dit voor jou?

Als je na 2 jaar ziekte door het UWV (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt verklaard (tussen 35-100%), dan heb je als werknemer mogelijk recht op een WIA-uitkering van het UWV (en mogelijk een aanvulling vanuit het pensioenfonds). Ondanks deze uitkering kan je inkomen flink dalen. De WGA-hiaatverzekering vult je loon aan tot tenminste 70% van je loon voor eerste ziektedag. Werk je nog gedeeltelijk dan kan je inkomen stijgen tot boven de 90%.

Je wordt door je werkgever op de hoogte gehouden van deze afspraak.