Cao-partijen jeugdzorg weer aan tafel na verbeterd bod werkgevers

Acties jeugdzorgmedewerkers opgeschort

Sander Wageman
Door Sander Wageman 9 november 2023

Werknemers en werkgevers in de jeugdzorg nemen weer plaats aan de onderhandelingstafel. De vakbonden hadden branchevereniging Jeugdzorg Nederland vorige maand een ultimatum gesteld nadat het eindbod van de werkgevers massaal werd afgewezen door de leden van de drie bonden. Nu ligt er een verbeterd bod, waardoor de gesprekken kunnen worden hervat. Het ultimatum is verschoven naar 1 januari 2024. Acties zijn voorlopig van de baan.

Eind september liepen de onderhandelingen voor een nieuwe cao vast, nadat Jeugdzorg Nederland een eindbod neerlegde waarvan de drie bonden vonden dat het onvoldoende concurrerend is met andere cao’s in vergelijkbare sectoren. Er werd een ultimatum verstuurd dat 1 november afliep. Maaike van der Aar, bestuurder FNV Jeugdzorg: ‘Dankzij de druk van dat ultimatum en de enorme inzet van onze leden, ligt er nu een nieuw en verbeterd bod. Dat komt in de buurt van onze eisen en betekent dat we de cao-gesprekken hervatten. Een positieve ontwikkeling waar we trots op mogen zijn.’

Salarisverhoging

Jeugdzorg Nederland is bereid om per 1 januari 2024 een salarisverhoging van 8% te betalen en doet daar per 1 juli 2024 nog eens 1,25% bij. De lonen gaan dan over 2024 met 9,25% omhoog. Er komt daar nog een eenmalige uitkering naar rato bij van 400 euro die aan het einde van 2024 wordt uitbetaald. Over 2025 willen de werkgevers 3% extra loon betalen en zijn ze bereid om de inflatiecompensatie in te voeren met een maximum van 2,25%, als de inflatie hoger is dan 3%. Het minimumloon gaat naar 15 euro per uur. De thuiswerkvergoeding naar 3 euro per dag.

Eerder boden de werkgevers over 2024 nog 6,7% voor iedereen en een extra 2% om de laatste trede van een schaal te verhogen. Over 2025 wilden ze 3,5% betalen en een inflatiecompensatie met een plafond van 2%.

Inflatie

Voor de bonden is het belangrijk dat er snel meer geld komt voor medewerkers in de jeugdzorg, omdat de inflatie over 2023 dit jaar niet is gecompenseerd. Om die achterstand goed te maken is er wat de bonden betreft in 2024 in totaal 10% loonsverhoging nodig. Over 2025 moet er 5% bij. En verder willen de bonden dat per 1 april 2025 de inflatie automatisch wordt gecorrigeerd volgens de APC (Automatische prijscompensatie). Ook afspraken over werkdruk en veiligheid zijn belangrijk in de nieuwe cao.

Actie opgeschort

Het verbeterde bod biedt nu ruimte om verder te onderhandelen. Daarmee is het ultimatum verzet; die loopt nu af op 1 januari 2024. Ook de geplande acties worden voor onbepaalde tijd opgeschort. De massale protestmanifestatie die op 20 november in Utrecht zou worden gehouden, gaat ook voorlopig niet door.