Cao Apotheken geldt vanaf 1 juli ook voor apothekersassistenten gezondheidscentra

Wat betekent dit voor jou? Bekijk de overdrachtsregeling

Door Redactie 8 juni 2023

Apothekersassistenten die werken in een gezondheidscentrum vallen voortaan onder de cao Apotheken, omdat de cao Gezondheidscentra niet meer bestaat. Om jouw rechten en plichten te waarborgen heeft FNV Zorg & Welzijn een overdrachtsregeling afgesproken. Lees wat dit voor jou betekent.

Opgezegd

Zoals je waarschijnlijk wel weet is de cao Gezondheidscentra een paar jaar geleden opgezegd door de werkgevers. Het was de bedoeling dat iedereen snel onder een andere cao zou gaan vallen. Helaas ging dit proces voor apothekersassistenten in de gezondheidscentra moeizaam.

Niet achteruit

Na een aantal indringende gesprekken met de werkgevers in de gezondheidscentra (InEen) hebben wij afspraken gemaakt voor een overdrachtsregeling, zodat werknemers die overgaan naar de cao Apotheken er niet op achteruit gaan.

Wat betekent dit voor jou?

Omdat beide cao’s verschillend zijn, is er een overdrachtsregeling nodig om duidelijk te maken wat de rechten en plichten zijn na de overgang naar de cao Apotheken. Dit zijn de belangrijkste veranderingen.

Salaris

• De cao Apotheken heeft een 36-urige werkweek en de cao Gezondheidscentra een 38-urige werkweek. Het deeltijdpercentage zal dus iets veranderen.
  • De cao Apotheken heeft geen afspraak over een 13de maand. Wel is het maandsalaris hoger dan bij de cao Gezondheidscentra. Daarom gaat niemand er in jaarsalaris op achteruit. Mocht je er toch op achteruit gaan, dan word je geplaatst in een naast hoger gelegen trede.
  • Als je meer verdient dan de maximale trede van de schaal waar je in wordt geplaatst, ontvang je een persoonlijke toeslag bovenop je salaris

Een rekenvoorbeeld salaris

Verlofuren

• Alle bestaande verlofafspraken worden gerespecteerd. Een goedgekeurde vakantieaanvraag voor bijvoorbeeld augustus 2023, hoef je dus niet opnieuw aan te vragen.
  • Werknemers die recht hebben op extra verlof, blijven deze aanspraken behouden.
  • In 2023 en 2024 blijven de aanspraken voor buitengewoon verlof, kortdurend en langdurig zorgverlof uit de cao Gezondheidscentra gelden.

Overig

• Als een werknemer voor de overgang ziek is, gelden de bepalingen uit de cao Gezondheidscentra. Wordt een werknemer na de overgang ziek, gelden de afspraken in de cao Apotheken.
  • Er komt een compensatietoeslag voor de werkgeversbijdrage voor de premie van de zorgverzekering. Deze wordt verrekend met de hogere kilometervergoeding in de cao Apotheken.
  • Mocht er toch nog een negatief saldo blijven, zal er een toeslag worden toegekend. Deze wordt in drie jaar afgebouwd.

Ingangsdatum

Apothekersassistenten gaan per 1 juli 2023 onder de cao Apotheken gaan vallen, met behoud van de rechten in de overdrachtsregeling. Deze datum is gekozen, omdat per 1 juli 2023 werknemers die vallen onder de cao Apotheken een loonsverhoging krijgen van 5%. Jij krijgt die dan dus ook. Op 1 januari 2024 krijg je nog een loonsverhoging van 2,5%.

Informatiebijeenkomst

Wij begrijpen dat de afspraken in de overdrachtsregeling best ingewikkeld zijn. Het is ook niet zomaar iets. Je gaat ineens naar een andere cao en krijgt een ander pakket arbeidsvoorwaarden. Daarom organiseren wij een digitale informatiebijeenkomst voor leden op maandag 12 juni 2023 om 19.30 uur via Teams. Als je je aanmeldt, ontvang je de link.

Ja, ik ben erbij op 12 juni om 19.30 uur

Geef je mening

Het heeft wat tijd gekost om afspraken te maken over een overdrachtsregeling. We hebben het maximale eruit gekregen. Maar jij als lid van de FNV bepaalt uiteindelijk. Laat weten wat je van de afspraken vindt.

Geef hier je mening (voor 17.00 uur op 15 juni 2023)

Vragen?

Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar Mitchell.Hoogenhout@fnv.nl