Cao-overleg ziekenhuizen na 7 rondes geklapt

Tijd voor actie, meld je aan voor online ledenraadpleging

Door Redactie 31 januari 2023

Het 7e cao-overleg met de werkgevers (NVZ) is na 17 uur onderhandelen geklapt. Niet helemaal tegen de verwachting in. De maandenlange starre houding van de NVZ, het gebrek aan realiteitszin en de arrogantie om zelfs verslechtering van bestaande afspraken voor te stellen maken het onmogelijk om tot een fatsoenlijke cao te komen.

Ja, ik kom naar de ledenraadpleging

Tijd van praten voorbij

We gaan met de leden in gesprek om acties voor te bereiden. Tijd van praten is voorbij. We starten de komende week met het bijeenroepen van het actiekader en organiseren 2 digitale ledenbijeenkomsten. Er zullen op korte termijn ook bijeenkomsten worden belegd in verschillende ziekenhuizen. Hiervoor word je apart uitgenodigd. Wij zullen zoveel mogelijk met de collega-bonden optrekken. Samen staan we sterk!

Looneis

Alleen al het gat tussen de looneis van vakbonden en het definitieve bod van de werkgevers was te groot om verder te praten. Vakbonden willen dat voor de looptijd van één jaar de lonen van de ruim 200.000 ziekenhuismedewerkers met 10% en 100 euro bruto per maand omhoog gaan. Werkgevers willen een tweejarige cao waar in het eerste jaar 10% is geboden, 5% per 1 februari en 5% per 1 december. Voor het tweede jaar is het bod echt te weinig. Voor 2024 bieden zij per 1 september 2024 3%. De koopkracht blijft met dit bod gedurende deze looptijd en vooral door het percentage in 2024 wederom onder druk staan.  Men leeft toch echt in een bubbel als men denkt dat je zo personeel aan je kunt binden. En dat zou de eerste prioriteit moeten zijn van de werkgevers. Steeds meer zorgmedewerkers verlaten de sector.

Reis- en parkeerkosten

Ook zijn er grote verschillen in de vergoeding voor reis- en parkeerkosten. Ziekenhuismedewerkers krijgen nu 8 cent per kilometer en de werkgevers willen dat in deze twee jarige cao ophogen naar 14 cent. Over een tegemoetkoming in de parkeerkosten wil men geen afspraken maken. Onacceptabel! Ook dat de werkgevers niet tegemoetkomen aan verbeterde afspraken die de bonden doen rondom de bereikbaarheidsdiensten steekt ons. Nog steeds blijft de toelage voor het bereikbaar zijn onder de maat. Ook aan ons voorstel dat de werknemer de keuze heeft om de BAC-diensten in tijd of geld te compenseren willen werkgevers niet tegemoetkomen.

Nog meer onzekerheid

De verslechteringen verhogen de werkdruk voor de vaste werknemers en zorgen voor een toename van flex. Zo wil de NVZ af van de verschoven diensttoelage, de vergoeding die werknemers krijgen wanneer de roosters op het laatste moment gewijzigd worden. Ook willen ze terug naar een jaarurensystematiek voor het verrekenen van plus- en min-uren. Waarbij min-uren meegaan naar het volgende kalenderjaar. Dat betekent dat er meer flexibiliteit van jullie wordt verwacht en dat daar niets meer tegenover staat. En ondertussen maar praten over zelfroosteren en zogenaamde zeggenschap over wanneer je werkt, maar hoe is dat serieus mogelijk als je dat altijd moet doen met te weinig collega’s. Zo worden werknemers verantwoordelijk voor het roosteren en de open gaten in het rooster. Het lijkt wel alsof het besef van urgentie ontbreekt.

Ledenraadpleging

Het eindbod van de NVZ en onze reactie hierop gaan wij voorleggen aan alle leden op een online ledenraadpleging. Je kunt kiezen uit:

• Maandagavond 6 februari van 19.30 tot 21.00 uur en
  • Woensdagmiddag 8 februari van 15.30 tot 17.00 uur.

Ja, ik kom naar de ledenraadpleging

Nodig een collega uit

In de strijd voor een goede cao hebben we veel leden nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dus maak je collega lid. Als dank krijg je 10 euro.

Zo maak je een collega lid