5e onderhandelingsronde cao ziekenhuizen

De tijd tikt door, het geduld raakt op

Door Redactie 13 januari 2023

Vrijdag 13 januari was alweer de 5e onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Ziekenhuizen. Zullen de partijen er bij de start van het nieuwe jaar uitkomen? Dat is de grote vraag. Cao-onderhandelaars Elise Merlijn en Wilma Peters zijn er na afloop duidelijk over: ‘We zijn nog geen stap verder gekomen’.

Geld

Het geld blijft een hete aardappel. Werkgevers zijn niet bereid om de portemonnee te trekken voor meer loon, voor reiskosten en vergoeding voor bereikbaarheidsdiensten.

Werkdruk

Afspraken in de cao over de aanpak van werkdruk hebben toch nog niets concreets geleid. Wij willen de verantwoordelijkheid niet doorschuiven naar de ondernemingsraden. Deze hebben vaak al genoeg op hun bordje. Zij zitten niet te wachten om met de Raad van Bestuur verder te onderhandelen over afspraken waarop de cao-tafel geen goede afspraken zijn gemaakt.

Wij willen:

• Meer geld voor loon, onregelmatigheidstoeslag, reiskosten en bereikbaarheidstoeslagen.
  • Meer concrete afdwingbare zeggenschap over tijd en geld (ook voor bereikbaarheidsdiensten en overwerk).
  • Afspraken over arbeid en zorg voor alle generaties, zoals generatieregelingen en ouderschapsverlof.
  • Opleiden en ontwikkelen, meer eigen regie over middelen om je te kunnen blijven door ontwikkelen.
  • Een looptijd van de cao die voldoende kan inspelen op de economische situatie, zoals de inflatie.

De werkgever wil:

• Een salarisverbetering gelijk aan de 10% van de umc’s, maar dan over een cao met een looptijd van 3  in plaats van 1 jaar.
  • Verbetering van reiskosten via een studie om te komen tot een groen mobiliteitsbudget.
  • Maatregelen die het formatieprobleem moeten oplossen door de werknemer meer invloed te geven op het rooster door meeroosteren.
  • Het roosterbeleid moet met de Ondernemingsraad worden afgesproken.
  • Een verslechterde afspraak over verschoven diensten. Als een dienst in het rooster openstaat wordt bepalend of er wel of geen verschoven dienst wordt toegepast (vaak is dat voor de nu in de cao gestelde 72 uur).
  • Eenduidigheid van arbeidsuren, meer eenvoud in regels met betrekking tot type uren.
  • Verslechteren van afspraken rond generatiebeleid en kwartaalurensystematiek Diensten van 12 uur in de cao opnemen. Een cao met een looptijd van drie jaar

Hoe nu verder?

Op 20 en 30 januari hebben we nog een afspraak staan over een cao-overleg. Hier moet nog heel wat water door de zee. Wij blijven ons uiterste best doen om aan de onderhandelingstafel tot een cao-resultaat te komen. We blijven jullie op de hoogte houden.