Stemuitslag cao Kraamzorg

Krappe meerderheid stemt voor onderhandelingsresultaat

Door Redactie 5 september 2022

Op 14 juli is er een onderhandelingsresultaat bereikt tussen vakbonden en werkgeversorganisatie Bo Geboortezorg. Het was een onderhandelingsresultaat en geen akkoord. Vakbonden vonden het resultaat mager maar na moeizame onderhandelingen leek dit het hoogst haalbare. Werkgevers gaven aan met geen mogelijkheid meer te kunnen bieden. Het resultaat is aan de leden voorgelegd, zij konden tot en met 29 augustus stemmen.

Uitslag stemming

Inmiddels zijn de stemmen geteld, iets meer dan 52%, heeft 'ja' gestemd. Dit betekent dat bijna de helft 'nee' heeft gestemd. De voornaamste redenen zijn:

• Het uitblijven van een loonsverhoging voor 2021;
  • Het uitblijven van een forse verhoging van de wachtvergoeding.

Veel 'ja-stemmers' geven aan niet tevreden te zijn, maar voor te hebben gestemd omdat er dan eindelijk een loonsverhoging komt. De laatste loonsverhoging was in juli 2020.

Betekent dit dat er nu een cao is voor de kraamzorg?

Vakbonden CNV en AVV hebben ook de uitslagen binnen en gaan, net als de FNV, deze cao afsluiten omdat de meerderheid van de stemmers daar ja tegen heeft gezegd. De cao gaat met terugwerkende kracht in per 1 januari 2022.

Reden om ons zorgen te maken

De uitslag van de stemming is zorgwekkend, de werkvloer lijkt verdeeld maar de realiteit is dat er veel onvrede is over de arbeidsvoorwaarden.

De onderhandelingsdelegatie van de FNV heeft aangegeven in gesprek te willen met werkgeversorganisatie Bo Geboortezorg over deze situatie, want wat betekent dit voor de sector?

Looptijd cao

De cao die nu afgesloten wordt is geldig tot en met juni 2023. Dan zitten we mogelijk in eenzelfde situatie als nu met een torenhoge inflatie en werknemers die nauwelijks nog rond kunnen komen.

De Minister geeft aan dat werkgevers dieper in de buidel moeten tasten, maar voor de kraamzorg lijkt dat er niet in te zitten. De kraamzorg heeft te maken met een maximum tarief, vastgesteld in opdracht van diezelfde Minister.

Bij FNV Kraamzorg hebben we besloten dat we met leden en niet-leden in gesprek willen over wat er volgens hen moet gebeuren om dit mooie vak weer aantrekkelijk te maken en collega’s te behouden voor de kraamzorg. Hiervoor zullen wij regiobijeenkomsten organiseren, hou de ledenbrieven in de gaten of volg ons op Facebook.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.