Zorgmedewerkers met longcovid overhandigen rapport meldpunt

FNV Zorg & Welzijn eist longcovidfonds van 150 miljoen

Door Redactie 16 juni 2022

Op 14 juni overhandigden zorgmedewerkers met longcovid het rapport met de resultaten van het meldpunt aan minister Helder van Langdurige Zorg en aan leden van de Tweede Kader. FNV Zorg & Welzijn eist een fonds van 150 miljoen om de longcovid-slachtoffers tegemoet te komen. Jij kunt hen ook steunen door de petitie te tekenen.

Longcovid-slachtoffers overhandigen rapport meldpunt

Teken de petitie

Baan kwijt

Bijna 5.000 mensen meldden zich bij ons meldpunt. Daarvan zijn 1.000 mensen hun baan kwijtgeraakt of dreigen die kwijt te raken, omdat zij twee jaar thuiszitten met longcovid. Een delegatie zorgmedewerkers overhandigde op 14 juni het rapport met de resultaten van het meldpunt longcovid aan minister Helder van Langdurige Zorg.

Beroepsziekte

FNV Zorg & Welzijn eist een fonds van 150 miljoen om de longcovid-slachtoffers tegemoet te komen. Daaruit kunnen slachtoffers compensatie ontvangen van maximaal 22.000 euro per persoon. Dit is een vergelijkbaar bedrag met bijvoorbeeld het asbestfonds. Ook longcovid is erkend als beroepsziekte.

Schrijnend

Vicevoorzitter Kitty Jong was ook aanwezig bij de overhandiging. “Het is ongelooflijk schrijnend dat de mensen in de zorg die kwetsbare mensen goed door de coronacrisis hebben geholpen, nu zélf kwetsbaar zijn geworden en de zorg noodgedwongen hebben verlaten. Daar kun je als politiek niet je schouders bij ophalen.”