FNV neemt niet deel aan zoveelste Haagse overleg arbeidsmarkt Zorg & Welzijn

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 1 juni 2022

De FNV heeft vandaag aan het ministerie van VWS (Volksgezondheid Welzijn en Sport) laten weten niet deel te nemen aan het TAZ-overleg (Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg). Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Nog meer overleggen, die nog meer geld kosten. Onze ervaring is dat dit helaas zo goed als niets oplevert.’

In het TAZ-overleg, een initiatief van VWS, wordt voor de zoveelste keer een overleg georganiseerd over hoe de arbeidsmarkt beter kan, teneinde mensen te behouden voor de zorg.

Verkeerde focus

Wat betreft de FNV ligt de focus van dit overleg niet op de juiste onderwerpen. Jong: ‘Er is te weinig aandacht voor de belangrijkste onderwerpen die de problemen structureel oplossen: betere arbeidsvoorwaarden en minder werkdruk. We hebben tijdens corona al een korte en langtermijn advies gegeven om de problemen in de sector te lijf te gaan. Er liggen ook meerdere SER-adviezen en de standpunten van de FNV zijn allang duidelijk. Dat gaan we niet nog eens dunnetjes overdoen in een door VWS opgetuigd overlegcircus, dat wat mij betreft in feite meer een zoethoud- en uitsteloverleg is. Er is zo goed als niets gebeurd met die adviezen. Actie is nodig en ook politieke keuzes.'

Structurele oplossingen

Volgens de vakbond zijn er drie punten die aandacht moeten krijgen om de problemen in de sector structureel op te lossen. Ten eerste moet er meer geld komen voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden. Een vermindering van de administratieve taken is nodig voor verlaging van de werkdruk en tot slot moeten flexibilisering en marktwerking in de zorgsector aan banden worden gelegd. FNV kaart de problemen in de zorg al heel lang aan. Zo startte de vakbond in 2015 de volkspetitie Red de Zorg, die ruim 700.000 keer werd ondertekend.

Snel actie nodig

Afgelopen maandag hebben leden van de FNV aangegeven geen heil te zien in weer een overleg met het ministerie. Jong: ‘We hebben al eerder bij het ministerie aangegeven dat er wat ons betreft al voldoende handvatten liggen voor het kabinet om mee aan de slag te gaan. Ons advies op dit moment is kort en krachtig: de zorg en de zorgmedewerkers kunnen zich geen extra overlegtijd veroorloven. Ga dus alsjeblieft aan de slag met onze adviezen.’