Gehandicaptenzorg in actie op 13 december

Save the date

Door Redactie 23 november 2021

Op 13 december gaan we samen met de andere bonden voor de vierde keer onderhandelen met VGN (de werkgeversvertegenwoordiging) voor een nieuwe cao Gehandicaptenzorg (GHZ). We gaan nu een cruciale fase in. Een fase waarin wordt bepaald of er wel of geen goede cao komt. Gezien de houding van VGN in de afgelopen overleggen, kunnen we alvast het volgende verklappen: zonder actie komt er geen goede cao!

Save the date

Doe mee!

Doe je samen met je collega’s mee? Je kunt je hieronder aanmelden. Zodra nadere informatie beschikbaar is over tijd, plaats en actievorm ontvang je dat van ons.

Meld je aan

VGN herkent issues medewerkers niet

Op 8 november is opnieuw verkennend gepraat over de thema’s Eerder stoppen met werken, Veiligheid, Zeggenschap en Scholing & Ontwikkeling. Net als de eerste twee onderhandelingsdagen - waar salaris en werk/privé-balans besproken werden - was de reactie van VGN bijzonder teleurstellend. Bij elk onderwerp dat wij op tafel leggen, of het nu eerder stoppen met werken, verlagen van de werkdruk of de veiligheid op de werkvloer is, de reactie van de werkgeversdelegatie is altijd van eenzelfde strekking. VGN herkent het probleem niet, vindt maatwerk een betere oplossing of twijfelt of er überhaupt iets in de cao moet worden afgesproken. Wij weten wel beter. Maatwerk of afspraken in onderling overleg gaan niet werken. Een cao met goede afspraken over salaris, werk/privé-balans, eerder stoppen met werken en veiligheid is echt noodzakelijk!

Onderhandelingsdag 3 (8 november) door de ogen van collega Maaike Piet

Collega Maaike Piet (werkzaam als Persoonlijk Begeleider Dagbestedingen) zit ook namens jou in het FNV-onderhandelingsteam. Ze heeft in een filmpje kort en krachtig verwoord hoe deze dag is verlopen. Bekijk het filmpje.

Online-achterbanraadplegingen op 9 en 10 november: mooi en strijdbaar

Vanwege het stroeve verloop van het cao-traject hebben we vorige week op 9 en 10 november in de avond online-achterbanraadplegingen georganiseerd. Tijdens de bijeenkomsten hebben we het verloop van het cao-traject toegelicht. Tevens hebben we met z'n allen besproken wat de volgende noodzakelijke stappen zijn om een goede cao Gehandicaptenzorg te realiseren. De aanwezige collega's lieten blijken dat ze vooral teleurgesteld en boos zijn. Er was een grote overeenstemming: samen moeten we nu in actie komen!

Conclusie van beide avonden: met deze teleurstellende houding van VGN gaat een goede, nieuwe cao Gehandicaptenzorg er zeker niet vanzelf komen. En zo’n cao is broodnodig om het mooie werk in de gehandicaptenzorg vol te kunnen houden en de cliënten de zorg te kunnen blijven geven die ze nodig hebben. Nu en in de toekomst. Het is daarom tijd om nu samen op te trekken en in actie te komen. Om te beginnen op 13 december.

Wil jij een goede cao? Doe dan samen met je collega’s mee!

Op 13 december gaan we actievoeren tijdens de cao-onderhandelingen in Doorn. Wat we dan precies gaan doen (in elk geval coronaproof!) willen we samen met jou bespreken. Klik hieronder als je wilt meedenken.

Ik wil meedenken