Update cao-onderhandelingen jeugdzorg

Meer waardering, zeggenschap en minder werkdruk

Door Redactie 08 oktober 2021

De FNV wil de best mogelijke positie, werkomstandigheden, randvoorwaarden en arbeidsvoorwaarden regelen voor medewerkers. We willen meer waardering, meer zeggenschap, minder werkdruk en meer (mentale en praktische) ruimte om het werk te doen. Hoe?

Kinderen

Dat betekent:

• Een cao die recht doet aan vakmanschap en die de jarenlange onderwaardering rechttrekt. Dit kan ook, want er komt 1,9 miljard voor de gemeenten beschikbaar, plus 675 miljoen expliciet voor zorgsalarissen. Wij zetten daarom in op 5 procent loonsverhoging en afspraken rondom vitaliteit, gezond ouder worden, werkdruk, regelruimte, veiligheid, scholing/ intervisie, arbeidsmarkt en het nieuwe werken na corona.
  • We willen dat jouw belangen volwaardig vertegenwoordigd zijn bij het opstellen van hervormingen en dat de inhoud van de Jeugdsprong volwaardig onderdeel is van de hervormingstafel en het nieuwe coalitieakkoord.

Als de politiek en werkgevers onvoldoende bereid blijven om jou tegemoet te komen, is collectief druk uitoefenen het ultieme middel dat we hebben. We hebben daarom in de bijeenkomsten aan de aanwezigen gevraagd of zij bereid zijn, indien nodig, actie te voeren op bovenstaande punten. De aanwezigen zijn hiermee akkoord. Dit geeft ons de kracht om door te zetten op al deze punten. Want wij, en jouw collega’s, kunnen er nu op rekenen dat we er samen zijn om elkaar te helpen als dat nodig is.

Hoe nu verder?

• We schreven een brief aan Tweede Kamerleden met de vraag om ook druk uit te oefenen op de (rechts)positie van medewerkers.
  • We plannen een nieuwe cao-onderhandeling met werkgevers. De datumprikker daarvoor gaat nu rond (tussen 18 en 27 oktober). Deze onderhandeling wordt wat ons betreft bepalend voor onze richting.
  • We verhogen onze (social) media activiteiten om ook publieke druk te gaan zetten.
  • We plannen vanaf nu activiteiten en meerdere acties om samen met jou en al je collega’s de druk op de cao-onderhandelingen en de hervormingen te verhogen. We zullen je binnenkort verder concreet informeren hierover.
  • We willen je vragen zelf aangehaakt te blijven en je collega’s actief te gaan betrekken bij alle ontwikkelingen. Dat kan door dit nieuwsbericht door te sturen, jezelf en je collega’s aan te melden voor onze (besloten) facebookgroep KwaliTIJD voor het Kind of Maaike van der Aar te volgen op LinkedIn.
  • Schrijf jouw collega’s die nog geen lid zijn van de FNV in als lid. Zo worden we samen sterker. Als lid belonen we jou met een tientje per lid. Gebruik daarvoor deze link. Voor leden in de cao jeugdzorg wordt een lidmaatschap eens per jaar volledig vergoed door werkgevers.

Meer weten?

We kunnen en zullen de balans alleen herstellen als we het nu echt massaal en samen doen. Het is nu of nooit. Wil je meer weten? Mail dan naar jeugdzorg@fnv.nl.