Je kunt nu stemmen voor de cao Jeugdzorg

Alleen voor leden

Door Redactie 12 april 2022

FNV heeft, samen met CNV en FBZ, een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe cao Jeugdzorg. Daarin staat onder meer een loonstijging van 8% over drie jaar, een eenmalig bedrag van €250,-, het zogeheten tijd- en plaatsonafhankelijk werken en de kilometervergoeding voor zakelijke reizen gaat omhoog. Jij kunt als lid van de FNV vanaf 12 april tot en met 12 mei stemmen via de button hieronder.

Cao-nieuws

24-uurs staking

De cao-onderhandelingen lagen maanden plat, maar na de 24-uurs staking op 15 maart, waarbij zo’n 7.000 betogers op het Malieveld stonden, konden we weer met elkaar om de tafel gaan zitten. We hebben laten zien dat collectief opstaan belangrijk is en waar het toe kan leiden. We zijn gehoord en dat resulteert nu in een pakket van enkele zeer vooruitstrevende arbeidsvoorwaarden. Zo hebben we de kilometervergoeding voor zakelijke reizen verhoogd naar €0,39,-. We hebben afspraken gemaakt over vitaliteit en gezond ouder worden. En met het recht op tijd en plaats onafhankelijk werken, versterken we de autonomie van de jeugdzorgwerker; een belangrijke erkenning.

Salaris

Verder zijn er afspraken gemaakt om de torenhoge werkdruk en (on)veiligheid aan te pakken. Meer nog dan eerder krijgen werkgevers de taak om daarover afspraken te maken en na te leven. En ook in loon gaan jeugdzorgwerkers er op vooruit. Het salaris stijgt over 2021 met 2%, over 2022 met 3% en volgend jaar nog eens met 3%. Ook komt er een eenmalige uitkering van €250 die in juli wordt uitbetaald. Daarmee kiezen we ervoor om alle loongroepen gelijk te behandelen. Het ministerie van VWS stelde dit jaar extra geld beschikbaar specifiek om de middeninkomens te verhogen.

Geen onderscheid

We hebben ervoor gekozen om samen te doen wat nodig is en daarom maken we geen onderscheid tussen mensen of tussen loonschalen. De solidariteit in deze beroepsgroep is groot en in die sfeer hebben we ook met de werkgevers afspraken kunnen maken. Een mooie stap in de goede richting, want het is keihard nodig om de sector aantrekkelijker te maken. Er is nog altijd een groot personeelstekort dat moet worden opgelost.

Duidelijkheid

De voorgestelde cao Jeugdzorg gaat voor drie jaar gelden en loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2023. Dit biedt perspectief en respect voor de werknemers in de jeugdzorg. Dat betekent rust en duidelijkheid wat betreft de arbeidsvoorwaarden.

Veel uitdagingen

We weten dat er nog veel uitdagingen zijn om werknemers op een goede, gezonde, veilige manier én met plezier het werk te kunnen doen. Dit onderhandelaarsakkoord draagt daar zeker aan bij. Maar we hebben ook de intentie uitgesproken dat wanneer de tarieven niet voldoende geïndexeerd worden conform afspraken met de VNG, cao-partijen op verzoek van de betreffende organisatie gezamenlijk willen optrekken richting de betreffende gemeente(s), ieder vanuit eigen rol en verantwoordelijkheid.

Doe mee en stem!

De komende weken krijgen de leden van de drie bonden de gelegenheid om te stemmen over het onderhandelaarsakkoord. Laat ons weten wat je vindt door te stemmen! Op 13 mei zullen we de uitslag bekend maken.

Breng je stem uit

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.