Onderhandelingen nieuwe cao Gehandicaptenzorg gestart!

Door Redactie 6 oktober 2021

Donderdag 30 september zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de ruim 190.000 werknemers in de gehandicaptenzorg (GHZ) gestart. Jouw collega Maaike Piet, werkzaam als begeleider bij De Twentse Zorgcentra, maakt voor het eerst deel uit van de FNV-onderhandelingsdelegatie. Benieuwd hoe zij deze eerste cao-onderhandelingsdag heeft beleefd? Lees snel verder en bekijk de video.

Hulpverlener

Welke verbeteringen wil de FNV in een nieuwe cao GHZ?

Onze volledige inzet voor een nieuwe cao GHZ is natuurlijk ook te lezen, maar daarnaast hieronder kort de hoofdonderwerpen:

1. Waardering
  2. Veiligheid
  3. Balans werk en privé
  4. Eerder stoppen met werken

Wat wil de werkgeversvereniging veranderen in een nieuwe cao?

We benoemen dezelfde onderwerpen, maar als we per onderwerp gaan inzoomen, dan zien we dat de voorstellen van VGN op dit moment nog niet concreet zijn. Het komt erop neer dat VGN aangeeft onze voorstellen wel te willen verkennen.

Onderwerp van de eerste onderhandelingsdag: loonsverhoging

We hebben het dit keer vooral over het beschikbare geld en de loonsverhoging gehad. Er is al geruime tijd sprake van een personeelstekort in de GHZ. Op de vraag uit onze cao-enquête wat onaantrekkelijk is aan de sector, werd door jullie het meest ‘de beloning’ geroepen.

Een structurele loonsverhoging is daarom noodzakelijk om de huidige werknemers te behouden en nieuwe werknemers aan te trekken. Zeker ook als we weten dat uit onderzoek naar voren is gekomen dat de lonen in de GHZ tot wel 6 procent lager zijn ten opzichte van de lonen in de publieke sector en 9 procent lager zijn ten opzichte van de lonen in de private sector.

Met onze looneis in procenten en centen worden twee vliegen in één klap geslagen. Ten eerste wordt met een structurele loonsverhoging van 5 procent niet alleen een fatsoenlijke koopkrachtstijging bewerkstelligd, maar ook een belangrijke stap gezet om de achterstand ten opzichte van de publieke en private sector in te halen. Ten tweede wordt door het loon met minimaal 200 euro bruto per maand te verhogen (parttimers naar rato), de feitelijke loonstijging tussen de lager en de hoger ingeschaalde functies meer gelijkgetrokken. VGN erkent dat een loonsverhoging een positief effect heeft op het verminderen van de uitstroom van werknemers, maar geeft aan dat we ten aanzien van de financiële middelen waarschijnlijk een groot probleem hebben. Afgesproken is dat verschillende mogelijkheden voor een structurele salarisverhoging worden berekend.

Hoe nu verder?

Op donderdag 14 oktober vindt het volgende cao-overleg plaats. Onderwerpen van die dag zijn de werk/privé-balans en de hoge werkdruk in de GHZ. Natuurlijk houden we je op de hoogte van het verloop van dit overleg.