Nog geen cao voor de kraamzorg

Door Redactie 15 oktober 2021

De werkgevers zeggen dat zij geen geld hebben voor een fatsoenlijke cao. Dat zeiden ze in een verkennend gesprek op 5 oktober 2021. De huidige cao liep 31 december 2020 af en ondanks de inzet van de vakbonden FNV, CNV, FBZ en NU’91 is een nieuwe cao nog niet in zicht.

Vrouw met baby

De werkdruk loopt op

Weet je nog? Er is geapplaudisseerd voor de zorg, maar met een applaus kan je jouw boodschappen niet betalen. De werkdruk is flink opgelopen want het aantal bevallingen stijgt nog steeds. In het gesprek hebben Feli Escarabajal en Charaf Boudhan namens de FNV hun bezorgdheid geuit. Uit onze Zorg & Welzijnsbarometer blijkt 54 procent van de kraamverzorgenden een collega zien vertrekken. Als er nu geen loonsverhoging komt en er geen goede afspraken worden gemaakt over de werkdruk en de werktijden, wordt dit probleem nog groter.

Dit moet anders

Weer laten de werkgevers het afweten. De werkgeversorganisatie BO zegt dat ze geen toestemming hebben om te onderhandelen over een loonsverhoging. Terwijl de door de overheid vastgestelde loonruimte voor dit jaar 2,1 procent bedraagt en het tarief voor de te leveren kraamzorg in januari met 6,4 procent is gestegen!

Om nog maar te zwijgen over de lonen in de gehele zorgsector. Die lopen 6 procent achter op die van overheidssectoren en 9 procent op de marktsector. Dat betekent dat je een nog grotere achterstand oploopt en zelfs inlevert omdat je salaris niet de stijgende prijzen voor boodschappen, benzine en een stijgende energierekening compenseert.

Vervolgstappen

Wij denken hard na over de volgende stappen. Dat doen we samen met de kaderleden in de Branche Adviesraad voor de Kraamzorg van de FNV. Doe je mee? Nu is het tijd om op te staan! Houd de berichtgeving in de gaten op onze website, de ledenbrieven en Facebook!