Advies voor betere jeugdzorg

Wat betekent dat voor jou?

Door Redactie 4 juni 2021

Na vier jaar praten, schrijven en overleggen ligt er een advies hoe de jeugdzorg beter kan. Onder de titel Jeugdsprong hebben we samengewerkt met Stichting Beroepseer om het advies vorm te geven.

Een advies voor en door jou

Daarbij hebben heel veel mensen input gegeven zodat het een advies voor en door jou werd. Uiteraard hebben we gesproken met onze leden, maar ook met mensen uit de landelijke en lokale politiek, werkgevers, adviseurs, hoogleraren, jeugdprofessionals, jeugdgezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, kraamzorg, cliĆ«nten en ervaringsdeskundigen. Kortom, een bont gezelschap dat maar een doel voor ogen had: de jeugdzorg kan en moet beter! Op 17 mei is het advies gepresenteerd in een online sessie. Kijk het hier terug.

We zijn er nog niet!

Het advies gaat deze zomer op tournee. Er komen een aantal online sessie waar jij aan mee kunt doen. Interesse? Geef je alvast op via jeugdzorg@fnv.nl.

Politiek komt in beweging

BIJ1 en PvdA dienden in de Tweede Kamer een motie in. Die motie is aangenomen. Dat betekent dat de Tweede Kamer aan staatssecretaris Blokhuis de opdracht heeft gegeven met ons in gesprek te gaan over dit advies en de mogelijkheden van invoeren te onderzoeken. Op 1 juni hebben we gesproken met de staatssecretaris en de gesprekken worden vervolgt.

Hoe verder?

We willen dat de Jeugdsprong een brede beweging wordt van mensen die samen optrekken. Daarvoor is het nodig dat iedereen actief blijft meedoen. Dat kan bijvoorbeeld al door dit nieuwsbericht te verspreiden, collega’s op te roepen om lid te worden van de FNV, onze berichten te delen op de socials en mee te praten via de mail of tijdens bijeenkomsten. Sluit je aan en doe mee!