Waar gaan we voor in de nieuwe cao Ziekenhuizen 2021?

Door Redactie 6 april 2021

Een nieuwe cao Ziekenhuizen. Dat betekent dat er een akkoord nodig is tussen de werkgevers én de vakbonden die werknemers vertegenwoordigen. De inzet van de FNV is opgehaald. We hebben ruim 27.000 collega’s bereikt. Op basis van de inbreng van medewerkers in de ziekenhuizen is onze inzet bepaald.

Verpleegster ziekenhuis

Inkomen

Op 1 staan met stip alle onderwerpen die te maken hebben met geld. Zoals het verhogen van het structurele loon, de verhoging van de onregelmatigheidstoeslag en de bereikbaarheidstoelage, reiskosten en parkeerkosten. Daarnaast is een goede thuiswerkregeling ook een belangrijk onderwerp. Met een eigen opleidingsbudget heb je meer regie op de eigen loopbaan.

Speciaal voor medewerkers die pas in dienst zijn willen we afspraken maken om naast de bestaande dienstjaren gratificatie, een dienstjaren gratificatie toe te kennen na vijf dienstjaren van een kwart van het bruto salaris netto uit te keren.

Lid zijn van een vakbond loont, dat hebben we gezien bij de vorige onderhandelingen. Samen hebben we een fantastisch resultaat behaald. Om nog sterker te worden is het belangrijk dat meer mensen lid worden. Daarom vinden wij dat op verzoek van de werknemer de werkgever vanaf 2021 de vakbondscontributie vergoedt voor een van de werknemersverenigingen die de werknemer heeft betaald. De werknemer overlegt een bewijs van betaling. De werkgever kan deze vergoeding volledig ten laste brengen van de vrije ruimte (forfait) van de werkkostenregeling.

Vitaal blijven en op tijd minder kunnen werken of helemaal stoppen

Net als diverse sectoren waar cao-afspraken zijn gemaakt over eerder stoppen met werken op basis van de RVU-regeling, willen wij dat ook graag met de werkgevers ziekenhuizen overeenkomen. Hier is veel behoefte aan. Ook recht kunnen ontlenen aan deelname aan een generatieregeling scoort hoog. Veel collega’s vragen ook om de mogelijkheid voor extra verlof op te nemen in de cao-inzet. Meer tijd om te kunnen herstellen. En de mogelijkheid via verlofsparen langere tijd verlof op te kunnen nemen.

Jaarurensystematiek/werkdruk/roosters

Op de voorstellen die allemaal te maken hebben met een goede werk-privébalans hebben wij veel ondersteuning ervaren op onze voorstellen. Meer beheersbaar houden van wanneer je wel of niet beschikbaar bent. We zullen bij de komende onderhandelingen gaan inzetten op onderwerpen die te maken hebben met het terugdringen van de termijn van de duur van de jaarurensystematiek. Met afspraken die leiden tot meer herstel tussen bereikbaarheidsdiensten en diensten in het rooster.

Ook willen we vasthouden aan de vergoeding bij het ruilen van diensten op verzoek van de organisatie en deze toe te kennen als het rooster binnen 72 uur van tevoren op verzoek van de werkgever wordt gewijzigd. Gelijk dit is overeengekomen bij de cao 2019.

Direct in gesprek te gaan

Een aantal van jullie reacties passen beter bij het direct aanpakken binnen de organisatie. Wij gaan deze punten inbrengen bij het bestuur van het arbeidsmarktfonds. Het zijn belangrijke punten, maar passen vanuit goed werkgeverschap en goed werknemerschap niet in een cao, maar horen bij de visie en het beleid van de organisatie.

Zo willen wij onderzoek en afspraken maken naar inspraak op beleid en luisteren naar de professional. Vanuit samenwerken binnen beroepsgroepen en tussen beroepsgroepen onderling. Afspraken over veilig werken en gebruik van beschermingsmiddelen ten opzichte van richtlijnen en beschikbaarheid. En oplossingen hoe om te gaan met extern en intern ongewenst gedrag. Door training hoe om te gaan met verbaal en intimiderend gedrag. Zowel van patiënten en hun verwanten, maar ook op ongewenste vormen van geweld en intimidatie tussen collega’s.

Doe Mee

We zoeken altijd actieve leden die willen meepraten over de cao. Zelf direct meepraten en beslissen tijdens de onderhandelingen? Wordt dan lid van het branche bestuur ziekenhuizen. Voor meer informatie mail naar: ziekenhuizen@fnv.nl, dan nemen wij contact met je op.

Voor meer informatie over de volledige inzet van de FNV, kijk hier. En volg ons op onze Facebookpagina. Hierop vind je gedurende het onderhandelingsproces altijd de meest actuele informatie.