Inzet bekend cao Ziekenhuizen

Door Redactie 23 april 2021

Een nieuwe cao Ziekenhuizen betekent dat er een akkoord nodig is tussen de werkgevers én de vakbonden die werknemers vertegenwoordigen. De inzet van de FNV is opgehaald bij ruim 27.000 collega’s. Op basis van de inbreng van medewerkers in de ziekenhuizen is onze inzet bepaald.

cao ziekenhuizen

Met stip op 1 staan onderwerpen die te maken hebben met geld zoals;

• verhogen van het structurele loon;
  • verhoging van de onregelmatigheidstoeslag;
  • bereikbaarheidstoelage, reis- en parkeerkosten;
  • een goede thuiswerkregeling;
  • een eigen opleidingsbudget met meer regie op je eigen loopbaan.

Een ander belangrijk punt betreft vitaal blijven en op tijd minder werken of stoppen.

In de cao VVT (de cao voor Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) is in het onderhandelaarsakkoord 2019 een principe-afspraak opgenomen over het stoppen met werken na 45 dienstjaren. Daarbij is ook afgesproken dat gebruik gemaakt wordt van de RVU vrijstelling die het pensioenakkoord tijdelijk mogelijk maakt. De afspraken moeten nog een concrete vertaling krijgen in die cao. Maar het lijkt er op dat deze nog dit jaar worden afgesproken.

De FNV wil dat ook graag met de werkgevers ziekenhuizen overeenkomen.

Op de voorstellen die allemaal te maken hebben met een goede werk-privé balans heeft de FNV veel ondersteuning ervaren op onze voorstellen. Zoals meer beheersbaar houden van wanneer je wel of niet beschikbaar bent. De vakbond zal bij de komende onderhandelingen gaan inzetten op onderwerpen die te maken hebben met het terugdringen van de termijn van de duur van de jaarurensystematiek.

Punten inbrengen bij het bestuur

Een aantal van de reacties passen beter bij zaken direct aanpakken binnen de organisatie. De sectorbestuurders gaan deze punten inbrengen bij het bestuur van het arbeidsmarktfonds. Het zijn belangrijke punten, maar deze passen vanuit goed werkgeverschap en goed werknemerschap niet in een cao. Zij horen bij de visie en het beleid van de organisatie;

• zo wil de FNV na onderzoek, afspraken maken over inspraak op beleid en luisteren naar de professional; vanuit samenwerken binnen beroepsgroepen en tussen beroepsgroepen onderling;
  • afspraken over veilig werken en gebruik van beschermingsmiddelen ten opzichte van richtlijnen en beschikbaarheid;

• oplossingen zoeken hoe om te gaan met extern en intern ongewenst gedrag. Door training hoe om te gaan met verbaal en intimiderend gedrag. Zowel van patiënten en hun verwanten, maar ook op ongewenste vormen van geweld en intimidatie tussen collega’s.

Via deze link kun je meer informatie vinden over de volledige inzet van de FNV.

Je kunt de ons ook volgen via onze Facebook pagina FNV ziekenhuizen https://m.facebook.com
Hier vind je gedurende het onderhandelingsproces altijd de meest actuele informatie.