Gebruik subsidie VWS voor aanpakken interne agressie in de zorg

FNV reageert op rapport van ministerie en PGGM

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 14 april 2021

FNV Zorg & Welzijn vindt dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de subsidies die vrijkomen voor aanpak van agressie en geweld in de zorg, vooral moet inzetten om interne agressie aan te pakken.

FNV wil subsidie gebruiken voor aanpakken interne agressie in de zorg

De vakbond reageert hiermee op het rapport ‘Agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer’ dat PGGM en VWS vandaag publiceerden. ‘De nadruk van het rapport ligt nu vooral op weerbaarheidstrainingen en voorlichting van medewerkers, maar wij vinden juist dat de werkgever hier ook een grote rol in speelt en interne agressie aan moet pakken’, zegt Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn.

75% minstens 1 keer blootgesteld

Driekwart van de medewerkers in de sector zorg en welzijn is de afgelopen twaalf maanden minstens één keer blootgesteld aan agressie of ongewenst gedrag in het contact met patiënten of cliënten. Dit varieerde van verbale of fysieke agressie tot seksuele of andere intimidatie of bedreiging. De meeste zorgmedewerkers hebben te maken met agressie van patiënten en cliënten of familieleden en bezoekers.

Aan het einde van hun Latijn

Merlijn: ’Dat de maatschappij verhardt en er steeds agressiever op zorgmedewerkers wordt gereageerd, keur ik absoluut af, maar is helaas een trend die we al jaren zien. Dat 26% van de medewerkers echter ook intimidatie en agressie van leidinggevenden of collega’s ervaart, daar ben ik erg van geschrokken. En vooral in een sector waar het personeelstekort en de werkdruk al zo hoog zijn en mensen op het einde van hun Latijn zijn.’

Subsidie voor pilots en projecten

Het ministerie van VWS stelt projectsubsidies beschikbaar om pilots en projecten in de negen verschillende branches op te zetten met een maximum van  € 150.000 per branche. Merlijn: ‘Dit is echt een steuntje in de rug van de branches. Een sector kan zelf meer doen, wat volgens mij ook wel nodig is, gezien de dramatische cijfers en de impact hiervan op de uitstroom van medewerkers. Er moet met dit minimale bedrag goed gekeken worden naar waar echt de meeste behoefte aan is in een specifieke branche.'