Zorg en welzijn is van ons allemaal

Wat vindt de FNV?

Door Redactie 19 maart 2021

Iedereen vindt zorg en welzijn belangrijk. Daar zijn we allemaal over eens. Maar over hoe goede zorg en welzijn er dan uitziet en wat dat betekent voor jou als werknemer, familielid, naaste, mantelzorger en professional, daar verschillen de meningen over.

Visie zorg en welzijn

Als FNV willen wij dat de lonen stijgen, dat werkzekerheid de norm is en dat Nederland socialer wordt. Dat bedrijven en multinationals fatsoenlijk belasting betalen. Dat er voldoende geld is voor de publieke sector, voor sociale voorzieningen, om een goede toekomst op te kunnen bouwen.

De belangen van patiënten, cliënten en zorgverleners lopen vaak parallel, maar soms ook niet. De FNV is immers geen patiëntenorganisatie of een beroepsvereniging, maar een vakbond voor werknemers. De uitdaging waar de FNV voor staat is om in de visie op zorg en welzijn die belangen voldoende recht te doen, zonder aan onze uitgangspunten voor bij te gaan.

Hoe dat uitpakt lees je in onze visie op Zorg & Welzijn. Daarbij staat centraal:

• Iedereen heeft toegang tot goede zorg en goede welzijnsvoorzieningen.
  • Werkenden in zorg en welzijn krijgen ruimte voor hun vakmanschap en professionaliteit en kunnen hun werk tegen goede arbeidsvoorwaarden en veilig doen. Permanente ontwikkeling en opleiding zijn vanzelfsprekend.
  • De uitgaven van de overheid en zorginstanties mogen en hoeven andere collectieve voorzieningen niet wegdrukken of een te groot deel van het besteedbaar inkomen van mensen opeisen. Met andere woorden, zorg is niet belangrijker dan andere overheidsuitgaven, maar zeker niet minder belangrijk.