’s Heeren Loo blijft doof voor klachten van medewerkers

Wij beraden ons op vervolgstappen

Door Redactie 05 maart 2021

Op 4 maart stonden wij klaar om samen met twee medewerkers van locaties uit Ermelo en Apeldoorn namens 1.500 collega’s uit het hele land de petitie te overhandigen aan de Raad van Bestuur. Tot teleurstelling van de FNV weigert ’s Heeren Loo te luisteren of in gesprek te gaan met haar eigen medewerkers.

Gehandicaptenzorg

Helemaal onverwacht komt de weigering niet, want al eerder zijn signalen van de FNV door de Raad van Bestuur genegeerd. "Tja, het past in het beeld van een directie die niet met ons wil praten’’, zegt een van de medewerkers tegen het Algemeen Dagblad.

Hoe zit het ook alweer

In de cao Gehandicaptenzorg is opgenomen dat een instelling in geval van bijzondere omstandigheden werknemers tijdelijk ander werk mag laten verrichten en tijdelijk een aanpassing van de werktijden mag doorvoeren. Dit allemaal voor een periode van maximaal drie maanden. Toen de coronapandemie een jaar geleden uitbrak, werd het beleid bij ’s Heeren Loo aangepast. Er werden functies samengevoegd, zoals die van een begeleider op de dagbesteding en begeleider op de woongroep. Werknemers werden op andere afdelingen geplaatst, waar soms ook besmettingen heersten, en er was minder werk voor velen, waardoor werknemers min-uren gingen opbouwen.

De medewerkers hadden hier uiteraard begrip voor, maar toen na drie maanden hetzelfde beleid bleef aanhouden, wilden ze hierover in gesprek met de directie/raad van bestuur. Om tot goede oplossingen te komen voor de toekomst. Tot op de dag van vandaag zijn alle verzoeken hiervoor niet gehonoreerd.

De FNV gaat binnenkort met de medewerkers aan tafel om de verdere stappen te bespreken. We houden je op de hoogte! Wil je meer weten en/of meedoen? Mail dan naar ghz@fnv.nl.

Lees ook het verhaal van Steven, medewerker van ’s Heeren Loo.