Geef zorgmedewerkers zo snel mogelijk duidelijke informatie over vaccin

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 december 2020

Het is cruciaal dat de overheid zorgmedewerkers zo snel mogelijk duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie geeft over de vaccinatie tegen corona. Dat zegt de FNV na onderzoek dat de bond heeft laten doen onder meer dan 9.000 mensen in de sector zorg en welzijn.

FNV wil voor zorgpersoneel betere informatie over vaccin

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Alle kennis over het vaccin moet actief en in begrijpelijke taal gedeeld worden, en snel ook, zeker voor de medewerkers in de zorg die als eerste aan de beurt zijn. Zij kunnen dan een weloverwogen keuze maken of ze zich laten vaccineren of niet.’

30% is kritisch, 14% twijfelt nog

Uit het onderzoek blijkt dat 30% van het zorgpersoneel kritisch is over het zich laten inenten: 19% zegt zeker geen vaccinatie te willen, 11% wil het waarschijnlijk niet. Een meerderheid van 56% staat positief tegenover het vaccin, 14% twijfelt nog.

Zij missen uitleg over de veiligheid

Zorgverleners die twijfelen of kritisch staan tegenover vaccineren geven aan dat ze het vaccin nog niet (helemaal) vertrouwen, omdat het nieuw is en snel ontwikkeld. Ook missen zij wetenschappelijke uitleg over de veiligheid van het vaccin. 46% van hen wil ook nog even afwachten of er bijwerkingen zijn.

Goede voorlichting is noodzakelijk

Jong: ‘Laat ik vooropstellen dat zorgmedewerkers zelf moeten beslissen of zij zich laten vaccineren. Dat moet een vrije keuze zijn, je mag dat niet verplichten. Sterker nog: dat kan ook helemaal niet, het is in strijd met de wet. Wel zijn wij ervan overtuigd dat veel minder mensen in zorg en welzijn zullen aarzelen als hun zorgen serieus worden genomen, zij goede voorlichting krijgen en ze op basis daarvan hun besluit kunnen nemen.'

Veel twijfelaars over de streep

'Je zult zien dat dan veel twijfelaars over de streep worden getrokken; niet alleen werknemers in deze sector. En dat is nodig, want het is cruciaal om de druk op de zorg te verlichten. Dat geeft ook perspectief aan mensen die hun werk door deze crisis zijn kwijtgeraakt.’

Als eerste gevaccineerd

Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) beslist hoogstwaarschijnlijk vandaag over toelating van het Pfizer-vaccin. De medewerkers van verpleeg- en verzorgingshuizen zijn straks als eerste aan de beurt. ‘Onder deze mensen heerst nu een beetje het gevoel dat zij proefkonijnen zijn, omdat zij als eerste worden gevaccineerd', zegt Bert de Haas, bestuurder van FNV Zorg & Welzijn.

Gevoel van proefkonijn wegnemen

'Dat zie je ook wel terug in ons onderzoek; de bereidheid om zich te laten inenten is daar wat lager. Dat gevoel van ‘proefkonijn zijn’ moet worden weggenomen. Ook daarom is het van belang dat de overheid niet langer treuzelt en met snelle, duidelijke voorlichting zorgt dat alle kennis over het vaccin vrijkomt.'

Lees de samenvatting van het onderzoek (pdf)