Negatieve loonruimte en weinig concrete voorstellen UMC werkgevers

Door Redactie 27 november 2020

Dat is de afdronk na het eerste overleg met de werkgevers van de UMC’s voor verbetering van 76.000 UMC-medewerkers.

Negatieve loonruimte en weinig concrete voorstellen UMC werkgevers

Vandaag 27 november heeft het eerste overleg plaatsgevonden om te komen tot een nieuwe cao UMC’s. Zoals gebruikelijk hebben partijen hun inzet toegelicht. Helaas zijn werkgevers nog niet met concrete voorstellen gekomen, buiten de 5 thema’s die ook in de dialoogsessies binnen de UMC’s worden besproken. Hierbij zijn veel abstracte termen genoemd zoals vitaliteit, wendbaarheid en flexibiliteit. Eén boodschap was wel heel helder, de NFU heeft laten weten dat er sprake zal zijn van een negatieve loonruimte en maakt deze afhankelijk van de politiek en de vergoedingen van zorgverzekeraars. Een concreet loonbod is er door de NFU dus nog niet gedaan.

Inzet FNV voor de nieuwe cao

De FNV is na raadpleging van zowel leden als niet-leden gekomen tot een forse maar reële inzet om het werk binnen een UMC aantrekkelijk te maken en te houden. Naast het verhogen van het loon en de ort, heeft de FNV ook concrete voorstellen gedaan om de arbeidstijden en rusttijden aan te passen om de werkdruk te verlagen. Maar ook wil de FNV afspraken maken over een goed generatiebeleid.

Lees onze volledige inzet

Vervolg

Het volgende overleg staat gepland op vrijdag 11 december a.s. Het is nog niet helemaal duidelijk of de NFU dan met een reactie zal komen op de voorstellen van de vakbonden of een eigen inzet al dan niet aan de hand van de 5 thema’s. Uiteraard heeft de FNV gepleit om snel met concrete en heldere voorstellen te komen, zodat de onderhandelingen daadwerkelijk kunnen starten. En medewerkers in de UMC's respect en waardering in klinkende munt terug kunnen zien.