Jeugdzorgwerkers 1 september in actie voor een beter jeugdzorgstelsel

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 27 augustus 2020

Jeugdzorgwerkers aangesloten bij FNV Zorg & Welzijn voeren voor het derde jaar op rij begin september actie in Den Haag voor een beter jeugdzorgstelsel.

jeugdzorgactie

Ondanks ruim 3 jaar actievoeren en beloftes van minister Hugo de Jonge zijn er volgens de FNV en duizenden jeugdzorgmedewerkers geen verbeteringen te zien. Vanwege corona dit derde jaar geen duizenden actievoerders, maar zal een groep van 250 jeugdzorgwerkers uit heel Nederland namens hun collega’s deelnemen.

Maaike van der Aar, bestuurder jeugdzorg bij FNV: ‘Het is nog steeds nodig om onze stem hier in Den Haag luid te laten horen. De wachtlijsten voor kinderen blijven onverminderd lang, er is bij lange na niet genoeg geld bij gemeenten voor jeugdzorg, het ziekteverzuim en de uitstroom van jeugdzorgmedewerkers zijn hoog en er kiezen steeds minder professionals voor de jeugdzorg. Een giftige cocktail voor kinderen die hulp nodig hebben in Nederland. Er moet snel iets veranderen, geen kruimelwerk, maar ingrijpende maatregelen. Die blijven, ondanks jarenlange noodklokken van ons en andere organisaties, uit.’

Onvermoeid strijdbaar

Eén van de duizenden jeugdzorgwerkers die al jaren met FNV actief actie voert is Renna Himonetos, ambulant werker in de jeugdzorg: ‘Ik sta er weer en blijf dat doen zolang nodig is. Om Hugo de Jonge te herinneren aan zijn afspraken om de jeugdzorg uit de put te halen. Want zijn beloofde verbeteringen zijn er niet. Er zijn nog steeds aanbestedingen, we zijn nog steeds uren kwijt aan tijdschrijven en gemeenten en jeugdzorgorganisaties worden tegen elkaar uitgespeeld. Niemand heeft de leiding. Het is een dolend schip zonder kapitein. Het is te triest voor woorden dat wij dit al 3 jaar op rij moeten schreeuwen om hulp. Maar ik blijf het doen voor mijzelf, mijn collega’s en de gezinnen.’

Drastisch Versimpelen

Vanwege het achterblijven van adequate actie van minister Hugo de Jonge, presenteerde FNV begin dit jaar het plan ‘Drastisch Versimpelen in de Jeugdzorg’. Van der Aar: ‘Het is onze visie – en die van onze leden - hoe de jeugdzorg moet worden georganiseerd. Met een jeugdzorgstelsel waar tijd- en geldrovende schakels uit zijn gehaald en waar de jeugdzorgprofessionals weer in staat worden gesteld hun belangrijke werk te doen. En waar het kind centraal staat, en niet de bureaucratie, administratie, organisatiebelangen, bestuurslagen of politieke kleuren. Daar zou het niet om moeten draaien. En daarom staan wij weer hier.’

Actieweek FNV Zorg & Welzijn 1 t/m 5 sept

De jeugdzorgdemonstratie is de eerste actie in de actieweek van FNV Zorg & Welzijn. De coronacrisis heeft Nederland laten zien hoe essentieel de zorg is voor onze samenleving. Maar het werken in zorg en welzijn staat onder druk. Er is te weinig échte waardering en te hoge werkdruk. Er wordt geapplaudisseerd, maar niet geïnvesteerd in de (jeugd)zorgmedewerkers. Daarom organiseert de FNV vanaf dinsdag 1 september de hele week acties in Den Haag. Delen hiervan worden ook online uitgezonden.