Meerderheid stemmers kiest vóór het sociaal plan peuterspeelzalen

Wat zijn de belangrijkste punten in het plan?

Door Redactie 2 juni 2020

Een sociaal plan is echt nodig voor peuterspeelzaalmedewerkers die dit jaar van cao Sociaal Werk naar cao Kinderopvang overgaan. Dit is het tweede sociaal plan dat aan jouw, medewerker peuterspeelzaal, is voorgelegd. Het eerste plan was afgewezen. Twee derde van de stemmers heeft dit nieuwe plan nu goedgekeurd.

Belangrijkste punten uit het sociaal plan

Ben jij een van de medewerkers peuterspeelzaal die nog over moeten van cao Sociaal Werk naar cao Kinderopvang? Dan gelden deze regels:

• Jij krijgt een eindejaarsuitkering van 2% in 2020. Deze eindejaarsuitkering wordt in 2020 niet van de toeslagen afgehaald en ook aan je uitbetaald.
  • Werk jij met geïndiceerde kinderen? Er moet een goede beschrijving komen van jouw taken. Daar moet ook in staan wat voor loon daarbij hoort. De cao-partijen gaan naar deze functiedifferentiatie kijken.
  • Je werkt nu bij een peuterspeelzaal. De jaren die je bij je huidige werkgever hebt gewerkt tellen ook mee voor de opbouw van de jubileumgratificatie.

Waarom is een sociaal plan nodig?

Het sociaal plan zorgt ervoor dat de rechten die jij hebt onder cao Sociaal Werk, zoveel mogelijk hetzelfde blijven bij een wijziging. En die wijziging komt dit jaar, als je overgaat naar cao Kinderopvang (harmonisatie peuterspeelzaal/kinderopvang).

Aanpassing cao's

Op termijn worden de cao’s Kinderopvang en Sociaal Werk aangepast naar de nieuwe situatie.

Voor vragen kun je terecht bij kinderopvang@fnv.nl.