Medewerkers peuterspeelzaal dupe van toepassing regels

Invoering Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaal moet beter

Door Redactie 05 november 2019

In januari 2018 is de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen ingegaan. Die wet moet er voor zorgen dat de kwaliteit van een peuterspeelzaal en kinderopvang gelijk zijn. Om die overgang goed te laten verlopen zijn er regels opgesteld. Nu blijkt dat die regels vaak niet goed worden toegepast. Vooral medewerkers van peuterspeelzalen hebben daar last van. Hieronder leggen we uit wat er mis gaat en hoe we dat proberen op te lossen.

Wat is er aan de hand?

• Gemeenten trekken de subsidie voor peuterspeelzalen in. Jij, als medewerker van de peuterspeelzaal, krijgt ontslag. Vervolgens kun je solliciteren bij de kinderopvang die de boel overneemt. En daar val je onder de cao Kinderopvang en krijg je 8.2% minder salaris dan je had met de cao Sociaal werk. En dat klopt niet.
  • Jij blijft als peuterspeelzaalmedewerker werken, maar je werkgever past nu de cao Kinderopvang op je toe. Ook dat is niet goed, want voor jou is de cao Sociaal werk nog steeds van toepassing.

Jij mag er niet op achteruit gaan

Het is heel belangrijk dat de verschillen in werkzaamheden binnen de kinderopvang duidelijk worden. En wij vinden dat jij, als peuterspeelzaalmedewerker, er niet op achteruit mag gaan! Maar er zijn meer aandachtspunten, zoals bijvoorbeeld de functiewaardering voor VVE/VE-werk (Voorschoolse of Vroegschoolse Educatie).

Samen staan we sterk!

De onderhandelingen hierover met de werkgevers lopen niet gemakkelijk. Wij kunnen je hulp daar goed bij gebruiken. Jij weet namelijk als geen ander wat er nodig is. Misschien heb je nog andere idee├źn? We horen het graag. Denk mee en doe mee om dit samen voor elkaar te krijgen.

Ja, ik wil meedenken en doen

Zet in de mail je naam, telefoonnummer en locatie waar je werkt. Wij nemen contact met je op.