Hugo de Jonge faalt op Hoenderloo Groep

'Echt niets zet de minister aan tot ingrijpen'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 24 juni 2020

Woedend en vreselijk teleurgesteld zijn ze in minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De medewerkers van jeugdzorginstelling De Hoenderloo Groep keken dinsdagavond met ontzetting naar het debat over de jeugdzorg in de Tweede Kamer.

Het is een puinhoop

De Kamer sprak over de voortgang rond de sluiting van de jeugdzorglocaties in Deelen en Hoenderloo, die vallen onder zorgorganisatie Pluryn. 'Een puinhoop', vinden FNV-leden die daar werken de hele gang van zaken. Sluiting is onverantwoord, roepen de FNV en medewerkers al maanden. De Hoenderloo Groep is voor een heleboel bijzonder kwetsbare kinderen namelijk de laatste plek waar ze terecht kunnen.

Zeer krachtige signalen

'Maar niets zet deze minister aan tot ingrijpen', zegt Maaike van der Aar, FNV-bestuurder Jeugdzorg. 'Wij hebben samen met de mensen bij De Hoenderloo Groep al in een vroeg stadium zeer krachtige signalen afgegeven dat de plannen van Pluryn gedoemd zijn te mislukken.'

107 vragen in Tweede Kamer

Zij somt op: 'De medewerkers hebben gestaakt, er was een onderzoek van Follow the Money, de Ouders van Hoenderloo stonden op tegen de sluiting, er zijn maar liefst 107 vragen over gesteld in de Tweede Kamer, er was een zeer kritisch rapport van de Kinderombudsman en de inspectie. Zal ik nog even doorgaan? Pas was er nog een actie van de medezeggenschapsraad en de onderwijsbonden voor het onderwijsdeel van De Hoenderloo Groep. Wat moet er nou nog meer gebeuren voor De Jonge ingrijpt?’

Tussen wal en schip

De minister zegt dat er geen kind tussen wal en schip mag vallen. Jeugdzorger Nynke Lubberink: ‘Dat kan hij niet waarmaken. Want onze kinderen liggen al tussen wal en schip. De zorg die zij krijgen bij ons op De Hoenderloo Groep krijgen ze nergens anders in Nederland. Maar in plaats van toe te geven dat hij de situatie te rooskleurig heeft ingeschat, blijft Hugo de Jonge stug volhouden en ontkennen dat er iets mis is.’

Hij heeft niet alles onderzocht

Van der Aar: ‘De minister houdt het hele land voor dat hij alles heeft onderzocht om De Hoenderloo Groep te redden. Wij durven te stellen dat dat niet waar is. De minister zei dit al vóórdat hij de medewerkers had gesproken, tot onze grote verbazing. Hoe kun je zoiets stellen als je niet eens met de professionals hebt gesproken?

Een doorstart maken

'Ook hebben wij nog andere betrouwbare overnamekandidaten gesproken, die los van Pluryn een doorstart wilden realiseren voor deze kinderen op deze plek. De waarheid is dat Pluryn en de minister hier niet meer over in gesprek wílden. Een keuze dus.’

Onwil van Pluryn en minister

Marieke van der Sanden werkt ook bij De Hoenderloo Groep: ‘Er leek al heel snel sprake van onwil bij onze werkgever en de minister. Begin februari zei De Jonge tegen de ouders dat "200 jongeren in de bossen niet meer van deze tijd is". Dat is toch raar? Mensen gaan massaal de natuur in, op retraite en op vakantie naar  afgelegen gebieden. Waarom? Omdat het gezond is en je er tot rust komt. Dat geldt extra voor onze jongeren. Zij komen weer toe aan hun eigen ontwikkeling, juist omdat allerlei prikkels afwezig zijn.’