Ingrijpen minister Dekker bij Juridisch Loket noodzakelijk

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 10 januari 2020

FNV en een groep FNV-leden maken zich ernstig zorgen over de werkomstandigheden waaronder de vierhonderd medewerkers van het Juridisch Loket hun werk moeten doen.

angst op werkvloer

Zij vinden dat de angstcultuur, onder het juk van directeur Jan Albert Waal, zeer schadelijk voor het werkplezier, kwaliteit van de dienstverlening en Nederland-onwaardig is. Ook de Raad van Toezicht laat volgens hen steken vallen, waardoor volgens de FNV-leden de ziekmakende wijze van aansturen al jaren oogluikend wordt toegestaan.

Wanbestuur

Volgens de FNV komen er diverse meldingen binnen van wanbestuur van directeur Jan Albert Waal. Zo zou hij bekend staan de ondernemingsraad vaak te passeren en te schofferen. Bij kritiek van medewerkers en de ondernemingsraad (or), bijvoorbeeld wanneer hij functieprofielen en beloningen aanpast waar normaliter or-advies of –instemmingsverplichting nodig is, reageert hij niet professioneel. Zo noemt hij binnenskamers de or ‘debiel’. Ook  dreigt hij in overleggen bij tegenspraak veelal met ontslag onder het mom van ‘take it or leave it’.

Vervolgstappen

Wilma Berentsen, bestuurder FNV: ‘Het is bijna niet te geloven dat dit soort bestuur is toegestaan, bij een overheidsinstantie nota bene. De verdeel- en heerstactieken die hij toepast en de dreigementen die worden geuit, zijn uit een andere eeuw te noemen. Wij roepen minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker op om zijn ministeriĆ«le verantwoordelijkheid te pakken en in te grijpen. Indien dit niet gebeurt, dan beraden wij ons op vervolgstappen met onze leden.’

Acties niet uitgesloten

Een FNV-lid uit de FNV-bedrijfsledengroep: ‘Een onafhankelijk onderzoek door het ministerie van Veiligheid en Justitie is nodig. Deze situatie is al jaren aan de gang, dus wij werken hier al lang onder zeer grote spanning en in angst. Dat de ondernemingsraad en 23 vestigingen het vertrouwen de afgelopen maanden al in de directeur hebben opgezegd, is tekenend. Toch zien wij nog onvoldoende beweging dat er wordt ingegrepen van hogerhand. Wij sluiten dan acties van het personeel dan ook niet uit.’ Op 16 januari komen de FNV-leden bijeen om te praten over de te nemen stappen.

Bij het Juridisch Loket werken ongeveer vierhonderd medewerkers die dagelijks mensen van gratis informatie en advies voorzien over juridische problemen.

;