Onderhandelingen cao Kraamzorg uitgesteld

Door Redactie 14 november 2019

Eind oktober zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Kraamzorg begonnen. Werkgeversorganisatie Bo Geboortezorg liet ons daarna weten de onderhandelingen voor nu uit te willen stellen. We leggen je uit waarom.

Onderhandelingen cao Kraamzorg uitgesteld

Lastige financiële situatie

Tijdens de eerste onderhandelingsronde is de lastige financiële situatie binnen de sector besproken. Bo Geboortezorg vertelde wat ze hebben gedaan om hiermee om te gaan. Daarnaast spraken wij de wens uit dat we graag een mooie cao af willen sluiten.

Weinig ruimte om te onderhandelen

De onderhandelingsdelegatie van Bo Geboortezorg heeft opnieuw met het Algemeen Bestuur gesproken over de cao die moet worden afgesloten. Conclusie: de huidige financiële situatie geeft de kraamzorgorganisaties weinig tot geen bewegingsruimte. Daarom wil het Algemeen Bestuur van Bo Geboortezorg haar leden uitgebreider betrekken.

Begrip voor de situatie

FNV-bestuurder Feli Escarabajal: ‘Bo Geboortezorg heeft ons laten weten de onderhandelingen uit te willen stellen. Ze willen eerst overleggen met hun achterban. Wij hebben in overleg met de andere vakbonden besloten hiermee akkoord te gaan.’

Voorkomen dat sector leeg loopt

Feli gaat verder: ‘We willen de werkgevers de gelegenheid geven met betere voorstellen te komen. We moeten goede afspraken maken over arbeidsvoorwaarden om te voorkomen dat de sector leeg loopt. We wachten ledenvergadering van Bo Geboortezorg af.’

Het is nog niet bekend wanneer de onderhandelingen worden hervat. We houden je op de hoogte.