Nieuwe cao VVT is een feit!

Met 6,5% meer loon voor jou

Door Redactie 29 november 2019

Van jou en de andere leden van FNV Zorg & Welzijn wisten we al dat jullie het eens waren met het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao in de VVT. Maar nu zijn ook de leden van de andere bonden en werkgeversorganisatie ActiZ akkoord. En daarmee ligt er een nieuwe cao voor de VVT. Met 6,5% meer loon, verhoging van de eindejaarsuitkering en betere afspraken om gezond je pensioen te halen. Gefeliciteerd!

Oudere dame met gehoorapparaat

Wat is de volgende stap?

Nu iedereen akkoord is, gaan we de gemaakte afspraken uitwerken in een eerlijke cao-tekst. Daarnaast gaan we het onderhandelingsresultaat voorleggen aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met het verzoek de cao algemeen verbindend te verklaren. Als dat gebeurt, betekent dat dat de cao geldt voor iedereen die in de VVT werkt. Ook als jouw organisatie niet mee heeft onderhandelt over het resultaat.

Gemaakte afspraken

Onderstaand vind je een aantal van de gemaakte afspraken:

• De cao loopt van 1 juli 2019 tot 31 augustus 2021.
  • Een loonsverhoging van 3,5% per 1 juni 2020 en 3% per 1 juli 2021.
  • De verhoging van de eindejaarsuitkering met 0,93% is een jaar vervroegd. Je ontvangt over 2019 een volledige dertiende maand.
  • 90% van de werknemers in de zorg moeten een vast contract voor onbepaalde tijd hebben.
  • Het stimuleren van ‘duurzame inzetbaarheid’ zodat je op een gezonde wijze je pensioen haalt. Zo kun je met een ‘BalansBudget’ tijd sparen om tijdelijk niet of minder te werken. En met de ‘LandingsBaan’ kun je in aanloop naar je pensioen minder werken.
  • Als je 45 jaar of meer in de VVT hebt gewerkt, mag je stoppen met werken.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over de cao VVT.